Gå til innhold

Fuglehund og fjørfe


ah09

Anbefalte innlegg

Vi vurderer sterkt å få oss en fuglehund. Vi får svar om vi får han idag, å skal reise 9 timer å hente han hjem. Men vi venter på høns og fasaner, som vi skal ha i store utegårder ute, men er det noen av dere som har fuglehund, som har fjørfe?


 


Jeg er ikke vant til hund, det er min mann som er det, hvordan går det om han vokser opp sammen med dem? han er 3 mnd denne uken,


 


Kan jeg slippe hønsene ut i hagen sammen med oss når vi er ute, eller vi han automatisk jakte på de pga instinktene? Eller kan han lære å la de være. 


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vi vurderer sterkt å få oss en fuglehund. Vi får svar om vi får han idag, å skal reise 9 timer å hente han hjem. Men vi venter på høns og fasaner, som vi skal ha i store utegårder ute, men er det noen av dere som har fuglehund, som har fjørfe?

 

Jeg er ikke vant til hund, det er min mann som er det, hvordan går det om han vokser opp sammen med dem? han er 3 mnd denne uken,

 

Kan jeg slippe hønsene ut i hagen sammen med oss når vi er ute, eller vi han automatisk jakte på de pga instinktene? Eller kan han lære å la de være. 

Fuglehund er jo en rase som brukes til jakt på fugl.

Så fra min side så vil jeg ikke anbefale deg å ha de i nærheten av høns.

Men det går kanskje an å trene den opp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal gå helt fint! Nå skal jo normalt sett ikke fuglehunden jakte fysisk på fuglen, men mulig han vil bli litt forvirret og gjøre stand i tide og utide. Uansett vil han lære seg hva som er deres fugler. Nå har vi ei i familien som driver med arbeidshunder (dog ikke jakt, men spor- og angrepshunder), og de vet godt når de er på jobb og ikke. Vi har passet flere av dem og hjemme hos oss fungerer de som en hvilken som helst familiehund. Hadde jeg tatt på dem arbeidsbånd og holdt dem stramt ville jeg nok kanskje få se en annen side. ;) Dette blir liksom deres hund vil få på vest når han "er på jobb" med din mann, når de skal jakte. Bare å prege han fra dag en, så går det så fint så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehund og høner er ingen problem:-) Vi fikk høner for litt over 3 mnd siden og jeg har 3 stk Gordonsettere!! Dette fungerer utmerket! Mine hunder er 8, 7 og 5 år gamle, og IKKE vært vant til å ha høner rundt seg!! Har snust og slikket på kyllingene fra dag 1 og nå passer de faktisk på flokken ute!!!! Dette er hunder som brukes til jakt hver høst og vinter. Og en fuglehund skal IKKE løpe etter fugler, flyr fuglen skal hunden sette seg med en gang!!! På mine snart 15 år med fuglehund har jeg kun opplevd en gang at hunden har tatt en fugl på egenhånd, en skogsdue som ble avlevert ved føttene mine av en kjempestolt unghund på sin første jakt;-)

Så JA, dette vil gå helt supert, og du får jo hunden som valp. Dermed kan du selv prege han/henne!!

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste seg ikke, vi var første mann på å få han, men måtte reise en dag å hente han, så da solgte de til noen som kom etter oss å kunne hente den ikveld, istedetfor uti uken :(


 


Men ser nå at flere sier at det ikke trenger å være et problem, så om vi får en på et senere tidspunkt så kan det gå greit :)


 


Vi skal evt sette oss opp hos en oppdretter, om vi ikke finner en på omplassering da evt, men da er den neppe liten, så får se. Vi vil ihvertfall holde oss til en av de 2 rasene vi har valgt :) Så får vi se etterhvert, vi venter til en ny dukker opp :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gordonsetter som elsker å være med i fjøset å jakte ;) MEN ikke på fuglene... på mus! Høres kanskje fælt ut, men praktisk.. Hund og katt i fjøset på kvelden og jakta er i gang.


Ute passer hun heller på hønene mine enn å jage dem.


Hvis vi er på tur med henne i skogen så jakter hun på fuglevilt der, så jaktinstinkt har hun i massevis.


Hjemme er hønsene en del av familien ute, og da er de ikke mat.


Men kommer nok ikke til å la henne komme inn i hønsegården til vaktlene, for da blir kanskje fristelsen for stor :)


 


Viktig å huske på at settere krever mye mosjon og aktivitet :) Herlige hunder !


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 engelsk settere og driver oppdrett av rasen. De får ikke være løse alene når hønene er utenfor hønsegården. Men de tør ikke gjøre dem noe når vi som er flokklederen er der. Alle individ er forskjellige. Noen kan du sette en kylling på nesa til mens andre vil drepe fuglen om de får sjansen. Jeg ville ikke stolt på å ha de alene ute sammen. Best er det å få valp for å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jakthunden vår bryr seg ikke om hønene, nå er hun riktignok rådyr og hjortehund, men har et jaktinstinkt av en annen verden. Malamutene derimot... (polarhund). Jaktinstinktet dere er ikke så desperat som på jakthunden, men de ser på det meste av smådyr som fugl, mus, pinnsvin osv, som mat. Ikke helt relevant til tråden kanskje, men poenget mitt er at det er forskjell på hunder både innad i rasen og raser i mellom. Gjeterhunden vår tusler rundt og passer på høner og stjeler hønemat hvis jeg ikke passer på... ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaK: Tenkte på deg da jeg så denne;

 http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=40317395&searchQuery=

 Kanskje litt langt å reise for å hente, men her har dere sjansen om det er interessant med en voksen hund.

 

Tusen takk for tipset, det kunne vært kjempe interessant, men vi har hengt oss litt opp i en rase, så vi har hatt lyst på i 15 år, å har veeeldig lyst på den :) Men sier tusen takk for tipset.

 

Vi mistet valpen, vi skulle tenke til ettermiddagen, fordi vi hadde fulle huset med folk, var selskap her, å vi ville snakke i fred når folkene var gått hjem, vi sa fra om dette, men da solgte de den til noen andre like før folkene gikk den dagen, selv om vi var først.

 

Men det var kanskje meningen, for igår fikk vi sett en ny annonse, der det var en som skal omplassere 2 vokse hunder av denne rasen, å vi forsøker nå å få de hjem. Ikke like lett når de bor i Finnmark, å vi på Vestlandet, men vi jobber med saken. Har sjekket opp med flybilletter osv nå, eneste vi mangler er bur til de, får vi det i boks, å eieren syns vi er egnet til å ha de, er vi om ikke lenge eiere av 2 voksne fuglehunder på ca 6-8 år  :dans:

 

Jeg gleder meg allerede vilt til alle turene vi skal ha i fjellheimen sammen :D Men må styre meg til jeg får sikkert svar på at vi har fått æren av å overta de :)

 

Jeg får nå ikke prege de far de er små, å de er jakttrente, å har stamtavle, de er av topp jaktpremierte foreldre også visstnok. Men våre høns og fasaner skal jo gå i store utegårder, så jeg tror og håper det skal gå bra, kanskje de etterhvert kan få komme ut også, om de ikke viser interesse for de, som andre her på siden nevner, at de er på "jobb" og ikke.

Vi får se, de er ihvertfall hjertelig velkomne nå uansett hvordan det går, fjærfe`ene er jo inne, så satser på at det skal gå greit da. Eier sier de er vant til folk og dyr, og ikke viser noen problem atferd, de løper heller ikke sauer eller rein, så vi får ta en dag om gangen å se. Vi krysser fingrene i spenning idag, til eieren kommer hjem, å sier om vi kan få de eller ikke  :unsure: 

 

Håper det :) Men tusen takk for mange gode tilbakemeldinger, ser at det er litt av begge deler her, noen syns, og noen syns ikke, men nå får vi bare se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at det er avklart, å vi er nå enda nærmere i å overta 2 omplasseringhunder, 2 nydelige fuglehunder :D Nå skal vi bare finne ut av transporten og avtale en dato for overleveringen, å imens så lager vi klart til de her hjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å ha sterk netting og ha fuglene og hundene løse hver for seg så kommer det sikkert til å gå kjempe fint :) har en gordon setter på 7 år og to dachser på 3 og 8 år, bare sistnevnte viser noen som helst interesse for hønene med å løpe fort mot nettingen. Tror han synes det er gøy å få dem til å flakse, men det har vi kurert greit med å sitte klar med vannslangen. Hjemme hos oss er det denne tuppa som er flokkleder nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding fugle hund som var 2 år da jeg fik den. Jeg løfta høna bort til den og lot den snuse. Så lot jeg den gå løs mens jeg passet på, det tok vel kunn en dag eller to så var alt i orden.


 


I dag hadde vi beøk av en blandingshund type støver. Den virket lite innteresert så vi slapp den. Etter en stund hørte jeg høne skrik og så bikja med en høne i munn. Men bikja holdt den bare pent fast, he he.


Etterpå kom gækken min og satte bikja skikkelig på plass og etter det var den redd for ender og skeptisk på hønene,, ha ha, gækki ordna opp:)


 


Denne filmen er ikke fra i dag, men fra mine 2 hunder. Kall gutt døde i vinter, den største av dem :)


 


>http://www.youtube.com/watch?v=_dEMsPCxKi8


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene kommer om halvannen uke, skal bli spennende å se hvordan går :) Herlig film å se at de kan gå løse sammen :D

Hunder, Anita, var det ikke nettopp derfor dere skulle ha høns, pga allergi....? Hehe, du slutter aldri å overraske, så du hadde fått noen nye høns igjen og forresten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen som alltid har ønsket seg hund, og lam, så de er hans ansvar, men felles glede ;) Vi er ikke allergiske mot hund, så satser på at det går bra ;) Høns kan jeg egentlig ikke ha pga jeg er allergisk mot støv og gress, men det går helt fint det også, så de er kommet for å bli :)


Lille hønsehuset er oppe, å fasanhuset skal snart påbegynnes, og det store hønsehuset på 49 kvm, skal påbegynnes så snart telen er ute av jorden. 2 tonn materialer, og taksten ligger klare :D


 


Har ikke fått noen nye høns jeg, jeg venter til huset mitt er oppe. De 3 sussex hønene, og 2 kylling hanene, er minstemann sine, han skal ha de i det lille hønsehuset som er hans, og som er nesten ferdig nå, han har høns i 4h oppgave, å passer på de som bare det, å gleder seg veldig til å selge egg :)


 


Jeg har dessverre ingen høns, eller fasaner enda, men håper jeg får noen til sommeren, så snart husene er klare :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

:D Så koselig :D


 


Mine er litt for ivrige etter både kyllinger og høns enda, men så har de ikke vært oppi de så mye enda, men lammene våre godtar de uten problem, så skal se det når alle hus og utegårder snart er på plass her, at de roer seg mer da :)


 


De er bare ivrige ved at de står å ser på de, veeeeldig. De gjø rikke, eller knurrer eller hopper over til de, så får se etterhvert hvordan de tar det, vi har uansett 2 voksne fuglehunder nå, å får muligens en valp også så det må bare gå ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...