Gå til innhold

Bilde av eggene til produksjonshonene mine!!!


Budeias verden

Anbefalte innlegg

avem

Jeg vil anbefale, at du IKKE vasker æg!!!

Sagen er den, at æg er en semi-permeabel skal (halv gennemtrængelig), derfor kan du forurene æggene ved at vaske dem!

Man må heller ikke vaske æg, der skal i rugemaskinen af samme årsag.

Du må rengøre æggene uden vand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prøvde jeg å si før sommeren i forumet. Det var Emilio som stilte spørsmål ve det og jeg svarte at det skal man ikke gjøre.. Fikk da klar beskjed av andre at de kan vaskes uten problem og ...

Tror deg jeg, men er det noen som mener noe annet er det en morsom diskusjon (igjen..)

Vasker ikke Prior eggene sine da?

Det var jeg veldig sikker på.

Av og til er det blod på eggene, må jo ha bort det og det nytter ikke med børste...

Kunne heller ikke tenke meg å kvekke eggene over kakebollen om de ikke er vasket. Til kyllingprodukson er det noe helt annet, da vasker jeg dem ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Prior vasker eggene sine. Jeg har innimellom hjulpet en kamerat med plukking av egg i hans topp moderne hønsehus, ca 7000 høner. Egg som er skitne blir lagt i en eggevasker som er fyllt med vann og tilsatt et vaskemiddel.

Når det er sagt er jeg enig med Lone, vasking av egg med bruk av vann forringer kvailiteten på eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok det at man ikke bør vaske dem som skal ruges da. Blir ikke det rett?

Jeg lærte at man kunne tette porene når man vasket dem og dermed kunne rugingen gi ett dårlig resultat.

Vasket (etter oppfordring her inne) påfugleggene i høst.

Alt så bra ut i hele rugetiden, men resultatet ble jo fryktelig so mange fikk med seg.

Av 10 egg var det 9 som var på klekking. Alle døde i siste liten og på vei ut av eggene, snufs...

Om noen har egg i år setter jeg stor pris på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok det at man ikke bør vaske dem som skal ruges da. Blir ikke det rett?

Holdbarheten forringes, ellers er det nok vanligvis uproblematisk å vaske egg som skal brukes til mat.

Jeg lærte at man kunne tette porene når man vasket dem og dermed kunne rugingen gi ett dårlig resultat.

Tjaa, like ille er det nok at innholdet i egget kan bli infisert.

Vasket (etter oppfordring her inne) påfugleggene i høst.

Har du en link til denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man den vitenskapelige dokumentasjon på dette med kvaliteten på at mategg/rugeegg reduseres ved vasking?

og hvor lite holdbare skulle de egentlig bli om de er vasket? vanlige egg kan jo ligge i måneder i kjøleskap. priors egg kan godt brukes en månd etter best før dato. at datoen er så tidlig hadde vel sammenheng med EU direktiver eller noe slik. synes jeg husker det ble opplyst om dette i den prioden hvor de endret rutinene for datomerking av egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant!

Emne: Octagon20-aut. rugeveiledning  (Lest 611 ganger)  ligger vel under ruging regner jeg med....

Husker vi har prater flere ganger om dette, men det spille jo ingen rolle....


/>http://www.fuglepraten.no/index.php?topic=1215.0

Ser noen vasker eggene i VirkonS ja. Jeg har ingen dokumentasjon på at klekkeresultatet blir dårligere ved vasking av egg, men det er en allmen oppfatning at rugeegg ikke skal vaskes før ruging. Jeg har aldri vaskert rugeegg før innlegg i maskin, noen ganger har jeg skrapt vekk skitt dersom behov for det. Nå kan det tenkes at vasking med bruk av VirkonS er litt annerledes i og med at det desinfiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min spede begynnelse som hønsegal, pløyde jeg gjennom alt jeg kunne finne av høns eller egg på nettet. Jeg mener da at jeg leste noe om temperaturen på vannet eggene vaskes i. Det skal være varmere enn temperaturen i egget. Vasker man i kaldere vann vil innholdet i egget "trekke seg sammen" og evt forurensing har lettere for å komme inn.. Det dannes et bittelite vakum på et vis.  Vasker man i litt varmere vann derimot, vil innholdet øke i volum. 

Høres dette rett ut???

Ellers vil jeg si at jeg vasker egg jeg skal spise, men ikke egg jeg skal ruge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tynne hinnen mellom eggeskallet og eggehvitten er semipermiabel, det vil si at den slipper gjennom enkelte molekyler. Inni egget er det flere saltmolekyler enn i ferskvannet som omgir egget ved vasking, derfor blir egget større. Men disse saltmolekylene klarer ikke å gå igjennom hinnen. I stedet trenger vannmolekyler inn i egget. En slik forflytning av vann kalles osmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntesten tar man ca. 17- 18 dagen, altså rett før klekking. Det er jo for å se om egget beveger seg, noe som betyr at det er levende kylling. Synker egget til bunns er det død kylling. Det skader absolutt ikke egget å ta vanntest. Jeg legger alle rugeegg jeg kjøper fra andre oppdrettere i Vircon S, og det er for å desinfisere dem. Mine egne egg vasker jeg før de skal i maskinen hvis de er møkkete, men har vanligvis god klekkeprosent likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker aldrig æg til udrugning (eller mad), men højst skrabe lidt skidt af.

Heller ikke andeæg..... og de er beskidte :-X! Men andeunger får jeg mange af alligevel....!

Vandtesten bruger jeg ikke. Jeg gennemlyser for sidste gang på 18.dagen.... ::)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en voldsom bakerieflora i rugemarskinen om ikke eggene er fri for hønemøkk....

Det er jo høy temp,og har men kjøpt ruge egg og blander med egene,har jo andre hønsebesetninger en annen bakterieflora.

Det er jo så mye usikkerhet med sykdom ol,så jeg foretrekker nok å være føre var ja....

Har alltid rene egg til ruging,og det påvirker ikke resultatet.

Tar vanntest 18 dagen,tror det kan hjelpe så kyllingen kommer lettere ut også,må jo ha en del fuktighet,spesiellt di med hardt skall.

Har klekket masse Perlehøns,og di har hardt skall,men ut kommer di,som popcorn.

Sikkert  mange meninger om dette,men det er nå sånn jeg gjør det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et temprementsspørgsmål!

Jeg har den opfattelse, at jeg hellere vil forurene rugemaskinen end kyllingen/andeungen ::)!

NB! Jeg har welsumere (de lægger de æg med tykkest skal og hinde...) - ingen problemer uden vandtest!

Lad os høre nogle forskellige meninger.... hvad gør I andre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg spør meg selv om hvor mye møkk er det dere snakker om? Litt møkk som er kommet på egga, kan jo børstes bort. Er avføringen "smurt" på egga, har jo hønene deres diare?? :)  Gi de kull!!!!

Og i kassa til høna, hvor hun skal legge egg, er det ikke rent strø der??  :)   Rent strø og høy!!!

Rugeegg, med møkk som sitter fast eller skitne egg, putter jeg ikke i rugemaskinen. Og så kan man jo vaske rugemaskinen mellom hver ruging.   Virkon eller grønnsåpevann!!!!

                                        Å vaske egga med vann, er lite lurt. Som nevnt før i andre innlegg, kvaliteten på egga forringes. Når høna legg egga sine i rent strø, er egga vasket rent, helt naturlig fra naturens side.

(Men nå skal ikke jeg hovere, jeg har bare 6 dyr, og dermed lettere å holde rent. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at ender og gjess graver over egga sine. Dem har lurt meg flere ganger med sine gjemmesteder..og da er ikke egga alltid like rene... >:)  Plukker egg flere ganger om dagen når jeg samler til ruging..og da er de som regel helt reine. Prøver å unngå og vaske egga før de legges i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...