Gå til innhold

Hønsehus/temperatur


Lone

Anbefalte innlegg

Nåja, det er ikke bare lysere nordpå, det er lyst:D

Ok, hønene trenger ikke hvile fra la oss si mai til juli/august da? Ser du poenget?

[

/quote]

Som ektefødt nordlænding, har eg mange gonger nesten gått på ræv, som vi seier. Øst-og sørlendingar(det er dei eg har hatt denne erfaringa med), spør meg om vi bur i gammer(???????????????????), har snyslanger, mørkt heile året og om isbjørnane er farlege(???????). dei har inga kjennskap til Nord-Noreg, og det finn eg svært morosamt. Så eg er ikkje noke overraska over at det er nokon som ikkje fatter kva det vil seie at det ER LYST om natta. At vi bur i polare strøk med hønene våre, og dei lever og gir oss fantastiske POLAREGG!!!! (Nu blei eg patriot!! heia Nord- Noreg!!) Og då trur eg vi kan snakke om uvitenhet eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Hei Polar! Jeg er også nordlending (fra Narvik!!) og er patriot på min hals! Men jeg har heldigvis til gode å treffe på den typen "søringa" du beskriver! ;D Men jeg tror nok at hønsene i nord legger fenomenale egg kanskje nettopp pga. den flotte lyse sommeren, og den LANGE mørke vinteren da de virkelig kan ha en høyst nødvendig hvileperiode, for så å start opp for fullt igjen til våren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell det at fra nautrens side så passer det dårlig med familieforøkelse på vinteren da det er kaldt og mattilgangen ikke er den beste. De fleste dyr får jo unger på våren når det blir grønnfôr til planteeterne som igjen gir mer mat til rovdyra. Ingen vits å bruke mye energi på å produsere avkom på vinteren når overlevelsesprosenten er så låg.

Når det gjelder denne tråden generelt synes jeg at stemninga har blitt ekkel. Min personlige mening er at tuppene har godt av en pause om vinteren, men jeg synes at det går for langt når det nermest blir lynsje stemning der folk sier at det er dyremisshandling og rovdrift å la dyra vere i produksjon hele året  ::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke meningen at noen ska bli alltfor opprørt her, men dyreetikk er ju et følsomt emne. Uansett har alle våre høner sikkert 100 ganger bedre liv en de komersielle hønene...

Men alle her vil vel at hønene våre ska ha det så bra som mulig, til tross for om de kanskje ikke er kjæledyr (sånn som mine bortskjemte fjærfe)? Da er det kanskje en god idè å tenke etter om en virkelig har optimalt iht lys, varme med mere. Selv har jeg fundert over om jeg har for lang tid med lys, men har funnet ut at 12 timer nok er passe. 24 timer lys er faktisk ikke lov, dyren har krav på sovetid! Hva gjelder temperatur er vel det viktigste å ikke ha for varmt inne hvis hønene får lov å være ute om dagen, men hvis de er inne hele tiden er det vel mer et spørsmål om varmeutgifter for de fleste. Mine går ut og inn som de selve ønsker, og jeg holder temperaturen på 7-10 grader inne i hønshuset.

Å passe godt på dyrene er for meg en kilde til stor glede- lykkelige høner får lykkelig eier ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bare å være morsom, ikke ekkel, så sorry om noen synes det.

;D Fabelaktige egg blir det, Andemor ja, og jeg er enig at hønene trenger hvileperiode.Det er dyrevelferd.

Leste fort gjennom noen svar på tråden, "catcha" at noen antydet at det VIRKELIG er lyst her oppe døgnet rundt.At det ikke er en myte. Det er fordommer fra Asker og Kr.sand jeg har erfaringer med. Dette gjelder selvsagt ikke alle. men bare at noen , ja om bare en tror at det er snyslanger (??) eller om vi bor i gammer? Gamle damer som budde på et sykehjem i Asker lurte på hvordan det var å bo i gamme. Men det er jo bare gøy!!! Lett å trå feil med det skrevne ord, ikke alle behersker alltid tastaturet(inkludert meg selv) like godt!!  ;D

                                             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn en kommentar. Ikke nok med at det er lyst her på sommeren. Solen skinner hele natten. Den går ikke under horisonten fra ca 17. mai til 3. august. Her hvor jeg bor ligger vi i skygge fra 2100 til 0200 pga. et lite fjell. Men om jeg går 300 meter kan jeg sitte i solen hele natta.... Og det gjør vi ofte når det er bra vær. Tar med litt vin, gitar, litt godt å spise og bare N Y T E R ......

Det er enda godt det ikke varer så lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal behandle våre dyr godt. Vi skal også behandle hverandre godt, selv om det kan være uenigheter i sak. Jeg mener bestemt at alle som er medlemmer her behandler sine dyr godt, ellers hadde de ikke hatt noen interesse av et diskusjonsforum som dette.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allo, allo!

Skal som sagt gifte meg til lørdag så jeg har litt av hvert å tenke på så beklager at jeg ikke har vært innom!

Takk Tormod for at du ser poenget her. Jeg driver IKKE rovdrift på mine fugler!!

Om man driver rovdrift slutter fugler å verpe og kuer slutter å melke. Trivsel fører til produkjon!!

Jeg for min del mener og at denne tråden ble mildt sagt krass fra enkelte og når en link blir tatt ut av sammenhengen er det bare utrolig idiotisk.

Hønene mine sover som bare det. De sitter på vaglen sin og koser seg fra kvelden til tidlig morgen. De får deilig mat og ikke minst så elsker de gomen som jeg laget til jul. Ble for mye for oss! Egg, kulturmelk og melk, jammy. De er også veldig glade i varm nymelket melk fra kuene. Dette får de hver morgen og kveld.

Rovdrift meg midt i ræ..!!!

Ja må også huske å nevne en ting. Det snakkes om at det er lyst hele døgnet oppe i nord. Ja det går ann å slå av lyset, klart det!

Så snur vi det på hodet, før strømmens tid. Hadde de gasslamper om vinteren da eller?

Må jo ha det lyst på dagen eller hva?

Man kan ikke og har ikke til alle tider hatt mulighet til å ha 8 timers mørke med "timer", men de hadde da egg den gang og? Hadde dem vel ikke i stua vel og heller ikke ute i kulda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruth-Elin, i begynnelsen av tråden så skrev du at hønene har lys 24 timer i døgnet, og da er det vel ikke så merklig at noen (inklusive jeg) reagerer på at de da får vansklig å sove? Men det kanskje bare er litt lys og ikke som på dagen, eller? Alle her har vel ønske om at dyren ska ha det bra, da må en vel kunne stille spørsmål ved akkurat det?  ozo

Håper bryllupet blir fint, det er vel om en uke da? Med den kjolen kan det ikke gå feil!  oo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troede, at emnet ligesom var ved at dø ud.... ::D! Men det er det åbenbart ikke!

Vi kan da godt fortsætte....!!!

Dama må da sannelig få lov til å svare på skytset mot henne? Hvem i all verden vil ha hengende på seg at man behandler sine dyr dårlig, og driver rovdrift på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig må damen da forsvare sig.... hun støbte jo selv kuglerne :D!

Sagen er helt sikkert den, at mange af vi andre ikke kan forstå, at det er "nødvendigt" at presse dyrene for at yde det optimale året rundt.

Og ja,- nogle dyreracer er fremavlet for at tilfredsstille industrien,- men alligevel....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennon tråden her og Ruth-Elin har jammen meg fått mye ufortjent pepper.

Produksjons høner er avlet fram for å legge egg i en viss periode. Det er ikke til å komme i fra. Slakte kyllinger er avlet for å være slakteklare etter 32 dager.

Jeg syns den diskusjonen om lys og ikke lys også ble litt usaklig. Hobby hønsehold kan ikke sammenlignes med produksjons drift uansett om hønene har lys i 2 timer eller 24 timer. Jeg skrur av lyset da jeg tar inn hestene om kveldene. Det kan være fra kl 18 til 24. Kikker alltid innom hønene for å se at alt er bra. Selv om lyset står på så har de vagglet seg og sover. Tror det har litt med vanen også.

Jeg har alltid lyset på hos hestene i stallen. Der bor de tre produksjonshønene mine. De har bodd der i mange år. De legger egg ``når de vil`` ca 3 egg hver i uka. Av/på klukk og koser seg som bare det. De blir 10 år  i år. Jeg fikk dem den dagen de skulle sendes på slakt.

Lykke til med den store dagen Ruth-Elin   party party

Glemte å nevne den Gullfasanhøna jeg hadde. Hu la jo nermere 100 egg i løpet av en sessong. Jeg prøvde alle gode råd jeg fikk innpå her men ingen ting hjalp. Eggen kom hver dag. Hu hadde ikke kunstig lys i det hele tatt. Desverre ble hu tatt av rovdyr i vinter.

Drev jeg rovdrift på henne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for ensidig fokus også synes jeg. Hva med ville fugler i voliere? Flere her har vel det? Er det ok? Vi som driver denne hobbyen driver i grenseland i forhold til hva dyrevernorgansisasjoner mener om vårt dyrehold. Å angripe hverandre da blir dumt, ihvertfall når en enkelt faktor tas ut av den store sammenhengen.

Slenger meg på med en hilsen til Ruth-Elin om lykke til på den store dagen jeg også.  party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå ikke bringe inn enda flere fuglearter i denne tråden! Det dreier seg faktisk om høns og deres velferd!

Se forøvrig den meget interesante artikkelen som Fuglemakeren la inn under dyrevelferd og produksjon! Der er det faktisk lovpålagt at høns skal ha mulighet for å hvile uten flombelysning! Tenk dere selv hvis vi skulle sove med lys på hver eneste natt livet igjennom. Tror ikke vi hadde fått den nødvendige hvile akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt andemor er at man kanskje bør vurdere om ens eget fuglehold er perfekt før en angriper andre. Flere av de aktive i denne tråden har ville arter innestengt i voliere. Men for all del, å diskutere faktorer som blant annet antall lystimer synes jeg er helt ok, og ikke bare det, men det er helt sikkert både opplysende og meget aktuellt. Det er formen diskusjonen føres i som blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en diskusjon om hobby fjørfe. Skulle tro det var alt med fjør??

Alle vil vi jo følge de gjeldene lovene og reglene. Men noen ganger tar dyra styringen sjøl.

Hvis det skal være sånn at man må stå med stoppeklokke for å gi dem akkurat den lysmengden de skal ha. Og at vekkerklokka må stå på en søndagsmorgen, når man kan sove en time eller tre lengre enn til hverdags, da har det gått for langt for min del. Og jeg har alltid blitt beskylt for å være ekstremt påpasselig med dyra mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er du en av de som ikke har det.  ;) Selv er jeg en av de som har hatt det, og kommer nok til å ha det når anledningen passer. Her snakkes det om dyrevelferd, og da er vel også annet enn antall lystimer viktig. Blir jo litt dumt om en er påpasselig med å slukke lyset i hønsehuset hver kveld, hvis en foreksempel har et par gullfasaner gående innestengt i år etter år i en voliere på en kvadratmeter(eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en diskusjon om hobby fjørfe. Skulle tro det var alt med fjør??

Alle vil vi jo følge de gjeldene lovene og reglene. Men noen ganger tar dyra styringen sjøl.

Hvis det skal være sånn at man må stå med stoppeklokke for å gi dem akkurat den lysmengden de skal ha. Og at vekkerklokka må stå på en søndagsmorgen, når man kan sove en time eller tre lengre enn til hverdags, da har det gått for langt for min del. Og jeg har alltid blitt beskylt for å være ekstremt påpasselig med dyra mine.

Alt med fjær er vel ikke hobbyfjærfe? Og ingen står vel med stoppeklokke for å gi dem rett lysmengde, det blir jo helt ekstremt! Jeg har kunstig lys fra ca. kl. 9 om morgenen til ca. 16 om ettermiddagen, men det kan variere mye. Søndagsmorgenen kan det godt bli senere ja!

Den gullfasanhøna du nevnte drev du da absolutt ikke rovdrift på! Den la jo en haug med egg helt uten lys, så der var det jo ingen "utenforliggende" ting som tvang fram egglegginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...