Gå til innhold

Arnt: Har det skjedd noe?


Anbefalte innlegg

Har vært litt fraværende i debatten en tid nå. Syntes ikke det kom fram så mye nytt en periode, men nå begynner det å komme seg! Synes Arne har brukt tiden godt på landsutstillingen.

Skal tilfeldigvis i møte med blant andre representanter fra genressursutvalget til helga i forbindelse med avlsarbeid på andre gamle husdyrraser (trønderkanin og grå trøndersau). Skal passe på å lufte ideene med dem der og høre hva de mener om saken.

Kona var syk så det ble litt amputert for min del. Måtte være hjemme å underholde ungene i stedet. Kom meg av sted en liten tur lørdag + en tur for å kikke på gjess på søndag. Det ble derimot ingen passende anledning til å ta opp dette temaet. Har planer om å maile litt med de rette folka snart men har ikke hatt anledning enda. Det er vel julestri det kalles...

Bare lurte på om du hadde fått snakket med noen?  ???

(Jeg har ikke hørt noe mer fra Benedicte Lund som er informasjonsansvarlig i NGH, men har heller ikke purret på saken.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • 2 uker senere...

Har vært i kontakt med Landbruksmuseet nå, både per mail og telefon. De kunne fortelle at denne fargen ikke var ukjent for dem og at de syntes det var en god ide å forsøke å renavle disse. Jeg fikk et par navn jeg kunne kontakte som de visste hadde vært borti denne fargen før.

jeg er ihvertfall med på å prøve å få renavlet fargen jeg! Det vi trenger da er muligheten til å bytte blod mellom oss som har dem. Fint om dere som har denne fargen kan svare på denne tråden så får vi se om det kan være en mulighet til å få byttet egg eller kyllinger. Helst egg for min del, er redd for smitte i mine besetninger gjennom livdyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med Landbruksmuseet nå, både per mail og telefon. De kunne fortelle at denne fargen ikke var ukjent for dem og at de syntes det var en god ide å forsøke å renavle disse.

Flott Arnt! Viktig at landbruksmuseet ser betydningen av å ta vare på sporene fra de gamle norsk landhønsene.

Til Elin: Les emnet om grå jærhøns, mye interessant.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki: Blir det egg fra grå haner og "vanlige" høner det da eller?

Andreas E: Er det slik at du får egg fra noen andre, eller er det egg fra grå fugler du har selv?

Det var flere også som hadde slike var det ikke? Blant andre Lassetasse. Har du egg eller kyllinger av dem i vår?

Vi må prøve å organisere oss litt slik at vi får byttet egg, tror dere ikke? For min del er det lite egg å by på i vår. Jærhønene legger veldig lite egg for tiden. Skal få tak i noen rugeegg fra ei grå høne jeg ga bort til nabokona i fjor så får vi se om det ikke dukker opp slike igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt:

Har vært i kontakt med Landbruksmuseet nå, både per mail og telefon. De kunne fortelle at denne fargen ikke var ukjent for dem og at de syntes det var en god ide å forsøke å renavle disse. Jeg fikk et par navn jeg kunne kontakte som de visste hadde vært borti denne fargen før.

En kartlegging av genene hos et representativt utvalg Jærhøns fra Genbanken hadde vært svært interessant og også nyttig på den måten at man da vet sikkert hvilke variabler man jobber med!

Hvis du har kanaler inn der, tror du at du kunne ha foreslått noe slikt og se om det er muligheter for det? Det burde jo også være interessant for bevaringsarbeidet Genbanken driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...