Gå til innhold

Villkatter og rallkatter


lsi

Anbefalte innlegg

Vi har både mink,røyskatt,oter og rev ... og ørna lavtflyvende , men eneste dyret som jakter på hønene mine er en stor rallmons som eieren lar gå løs ... stort sett hele tiden.

Den lusker og tusker rundt hønehuset og gården før den gjør fremstøt. Hønene blir klin gale og lager ett sabla spetakkel.

Litt underlig at våre katter har begynt legge seg på taket til hønsehuset og gården. Kanskje det er ett slags områdesikkring :grin:

Hva skal jeg gjøre med den rallkatta ?

Har forsøkt gjenntatte ganger ta kontakt med eier , men der er responsen heller en smule laber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
avem

Har samme problemet her! Ser jeg en av de 2 villkattene som bruker å være her, så slenger jeg opp vinduet og lager et fælt spetakkel for å skremme de bort (har heldigvis ikke naboer ved siden av hønsegården, som eventuelt hadde sett meg hengende utav kjøkkenvinduet å rope :P ). De springer hver gang! Men kommer selvfølgelig tilbake..katter er jo katter .. :rolleyes: Har også flere ganger løpt etter de da jeg har vært ute..  :D

har sett de flere ganger ligge å luske rundt luftegården til hønsa.. Har selv 3 katter , de fordufter med engang desse kattene kommer på eigendommen vår. Men nå er jo desse "vill" kattene jeg prater om herreløse da, antar jeg.. De er skikkelig loslitte og tynne.. :sad:

Prøver den å angripe hønene dine da, eller er det bare at den skremmer de opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg på lur med vannslangen , dette gjorde jeg på en katt som ikke  ville la seg skremme bort . Veldig effektivt  :D Katta blir søkkvåt på et øyeblikk og forsvinner i ei fantefart! :rolleyes: La meg legge til at katten ikke blir skadet av dusjen men får seg en overraskelse den seint glemmer.

Mine egne katter har jeg ikke det problemet med heldigvis ..de bryr seg lite om fuglene som går ute .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt legitimt å fange og avlive ekte villkatter, av den sorten som er mager og som man ser er utenfor menneskers omsorg. De lever vel greit nok nå på sommeren, men de fleste har en stri tørn om vinteren, mange tørster/ sulter/ fryser i hjel. Mattilsynet låner ut fangstbur og avliver slike katter gratis, et lite tips fra meg.  :D

Jeg er glad i dyr, også katter, men jeg har avlivet mange villkatter med god samvittighet. Jeg har også avlivet villkatter som i og for seg ikke har voldet trøbbel, bare fordi jeg ser at de ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men eneste dyret som jakter på hønene mine er en stor rallmons som eieren lar gå løs ... stort sett hele tiden.

Hva skal jeg gjøre med den rallkatta ?

Har forsøkt gjenntatte ganger ta kontakt med eier , men der er responsen heller en smule laber.

Katter går jo løs da. Alle katter gjør det, bortsett fra en og annen innekatt av edel eller sedat rase. At eierens respons er en smule laber er vel fordi han lurer på hva du mener han skal gjøre med kattens løsgjengeri. Det kan neppe kreves at han skal holde sin katt innestengt på grunn av dine høner. Nei, det blir nok din oppgave å trene katten til å holde seg unna (vannslange er et godt forslag)  :D . I og med at katten har en eier er det ikke en villkatt du kan avlive. Jeg så din referanse til eier litt for seint, etter at jeg hadde skrevet forrige svar.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TWIST!  :P

Vi har en hjemmesnikret fangstfelle som ble brukt til avlivning av katter for endel år tilbake, da her var i overflod ettersom 2 villkjetter som slo seg ned her på gården fikk et par kull med kattunger hver!  Den fungerte ypperlig :rolleyes:

Men hvordan er det om man TROR at det er en villkatt, men det viser seg å ikke være det? Da snakker jeg den type katt, gjerne en hannkatt som er full i sår i ansiktet, et halvt øre ,litt mager og veldig rufsete i pelsen.. altså..SER herreløs ut ..  kan eier kreve erstatning for desse om h*n finner ut at man har avlivet katten deres??? er man pliktig til å gjøre research på dette området før en eventuell avliving?  eller kan man bare ta det for gitt at de faktisk er villkatter, ettersom de ser forsømt ut? 

Mulig at dette er et dumt spørsmål, men..  :D

bedre å vite enn å gjøre noe som ikke er "helt etter boka"  :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det om man TROR at det er en villkatt, men det viser seg å ikke være det? Da snakker jeg den type katt, gjerne en hannkatt som er full i sår i ansiktet, et halvt øre ,litt mager og veldig rufsete i pelsen.. altså..SER herreløs ut ..  kan eier kreve erstatning for desse om h*n finner ut at man har avlivet katten deres??? er man pliktig til å gjøre research på dette området før en eventuell avliving?  eller kan man bare ta det for gitt at de faktisk er villkatter, ettersom de ser forsømt ut?

:D:rolleyes::sad: Eg håper virkeleg du gjer litt research før du avliver katter hos deg. Eg har ein han katt som i fjor sommar rek enormt. Skulle kastrere han men ettersom smådyrklinikken her har ope kun to dager i veka og me må forhandsbestille time i god tid så var han jo aldri heime til rett tid. Han kunne vera vekke i vekesvis. Det var jo berre trist og han såg ikkje ut i ein periode. Men tam var han. Når eg endelig fekk bura han inne så me fekk kastrert han så har han holdt seg heime sidan den gong. Heldigvis. Me har ein nabo som har mata på halvillekattar i alle dei år, og dei formeierer seg fritt der. Med jevne mellomrom får han andre til å skyte ned bestanden. Eg er heilt for det MEN er rimeleg sikker på at dei ikkje har kontroll over om andre kattar befinner seg der når dei avliver kattene. Og eg er LIVREDD mine kattar tilfeldigvis skal vera der. Nå er dei kastrert heile gjengen her men er ikkje heime heile tida av den grunn. Halsband misser dei i hytt og pine. Foreldran mine hadde ein katt som forsvant på den tida naboen hadde avliving!  :P Uten at me kan bevise noko..

Eg forstår godt at det må vera eit problem for dykk med sånne katter, mine bryr seg ikkje om hønsa og får i ny og ned eit pikk i halen av ei påfuglhøne. Prøv heller Pippa sin metode før de risikerer å ta livet av naboungene sine kjæledyr. Hankattar kan sjå rimeleg herja ut når dei rek. Og er det villkattar så er eg absolutt ikkje motstandar av å avlive dei berre så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser første innlegget mitt på denne tråden, så ser du at jeg har skrevet at jeg JAGER/SKREMMER kattene!

Jeg har ikke skrevet noe som antyder at jeg hadde tenkt å ta livet av de, før Twist skrev at det var legitimt å avlive slike herreløse!

Og grunnen til at jeg spurte, var som jeg også skrev at jeg ikke hadde lyst til å gjøre noe ulovlig, men det er greit å vite hvilke alternativer man har, ikke sant? :D (hvis, om.. )

Jeg spurte Twist, fordi hun har god greie på lover og regler.  :P 

sådet :rolleyes:

Har selv mista katter til skytegærne naboer, så ser den! Ikke noe hyggelig akkurat!  :sad:  Mange skyter uten å tenke seg om dessverre....  :sad:

Men når det er sagt : jeg har ingen planer om å skyte kattene nei.. bare nysgjerrig på hva som er rett å gjøre i en situasjon, og ikke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville berre få fram at ein tilsynelatande "forsømt" hankatt ikkje på langt nær treng å vera forsømt. Min hankatt så for****li ut før eg fekk kastrert han og han holdt seg heime. Men han var og er elska. Glad eg tilslutt fekk han kastrert. Måtte ha han innstengt ei heil veke for å få time hos vetrinær, stakkars. Han er utekatt så eg syns det var dumt å stenge han inne, men han syns visst det gjekk greit heldigvis.

Uansett ynskjer eg ikkje å gå inn i ein lang diskusjon rundt kva du eller eg har antyda og ikkje. Eg går utfrå at me er i det store og heile enige ettersom me begge har mista katter på dette viset.

Eg berre håper alle tenker seg om før dei skyter tilsynelatande forsømte og herrelause kattar.

Isi: Er nabokatten kastrert? Kan ikkje det hjelpe på jaktinstinktet såvel som reking. Dvs det kan vel neppe kallast reking om katten går over til naboen. Men det er kanskje verdt eit forsøk å legge fram alle dei positive sidene med kastrering til naboen dersom katten ikkje er kastrert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finnes egentlig ikke villkatter i Norge.

Riktinok fødes det katter i det fri, bla. den jeg har nå som er  avkom etter ei katt min bror hadde.

Fant den under ett utedo, og det var bare den som levde, resten av kullet var døde.

På 60- og 70-tallet var det flere fiskemottak her, bla Findus, og Felix + flere private aktører.

Det vrimlet av katter der, særlig rund der Findus hadde sine lokaler og ett utleiebygg med lokalnavnet hønhuset her i byen.

( Hybelbygg for kvinnelige produksjonsarbeidere ).

Mange av dem var uten tvil "halvville" og meget skeptiske til fremmede.

Ikke desto mindre hadde de fleste en eier, og det var formannen på bedriften.

Jeg selv var der å hentet en kattunge ca 1971

2 leiligheter var fylt opp med fødende katter, der de lå i diverse senger.

Mat hadde de tilgang på, men mange så mindre pene ut pga. sår grunnet slossing.

Sloss gjør hokatter også, den jeg har nå som fylte 14 år for noen uker siden, sloss daglig med hokatter helt til hunn var ca 9 år gammel.

Den var rett og slett sjefen i området, men etter fylte ca 9 år, ble den mere skeptisk til å være ute.

Da hadde en annen hunnkatt overtatt rangstigen.

Har ikke hatt en mons som har slåst så mye som denne hokatt.

Men tilbake til disse "villkatter" her i området tidligere.

Alle hadde tilgang til mat og til husrom, enten det  var menneskeboliger eller uthus.

Dyrlege var noe man svært sjeldent oppsøkte på denne tid med katter, i stor grad var vel eneste grunn avlivning og hvis man hadde rasekatter til utstilling.

Er ikke en jaktbar art i Norge heller.

For noen 10-år siden kom speilvendingsprinsippet angående jakt.

Alt som ikke er opplistet med jakttider er fredet.

I spesielle områder, hvor man beviselig kan dokumentere at katter går uten tilsyn, mat og hjelp forøvrig, kan mattilsynet / veterinærmyndigheter ta affære.

PS. min søsters mons er sterilisert, men den er allikevel mye ute, ikke så mye rangling på flere dager, men trasker litt omkring allikevel.

Når dèt er sagt, så kan det ikke være særlig for halvville katter å gå med væskende sår som er infiserte.

Men jeg har sett værre ting innen landbruket, der myndigheter burde og skulle vært tilstede for kontroll.

Bla. halsbånd på ungokser som ikke hadde blitt justert etter som de vokste, dermed grodde disse bånd inn i huden rundt halsen, ofte var dette rustne kjettinger.

produksjonsdyr med vanskapte klauver, og som hadde stått lenge på myke gummimatter og  aldri sett en klauvskjærer.

melkekyr som var helt nedstøvet stående på bås med ryggen dekket av spurvemøkk, støv og midd.

Noen minutters børsting pr. uke pr. ku hadde gjort underverker.

Så det kan være litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...