Gå til innhold

Hanefar er syk,men hva feiler det han?


Anbefalte innlegg

avem

han ser nesten ut som en gullfisk når han puster ,opp og nesten igjen med nebbet... han puster slik når han sover oxo...

og dette med at han er våt nedover brystet,hvorfor blir han sånn?... han har vært våt flere ganger men det har vart noen dager oxo litt borte igjen.. men jeg har ikke sett dette med åpne-lukke nebbet før i går,og i dag har han blitt værre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jentungen og jeg vært ute og studert hanefar og vi er beskymret..

Her er symtomene vi så: Det ser ut som at lufta han puster inn fyller halsen,halsen blir stor oxo vanlig for vært åndedrag...Når han sitter og puster strekker han hals og åpner nebbet,det kommer rare lydet av han når han puster......

oxo ser det ut som at han sikkler...

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da!! :grin: Trur lofothanen har rett i sine antagelsar, det er nok ein infeksjon eller virus i øvre luftvegar. Kan vere bihule også, håpar du har isolert han. Det beste er å la han få slappe, då dette kan vere vanskeleg å behandle. Men kanskje du skal ringe veterinær for sikkerhets skyld. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om halsen blir stor og så liten igjen når han puster kan det høres ut som om han har fått en perforering på luftrøret. Det kan også stemme med at han blir våt nedover halsen og peser og ikke får nok luft. Sjekk om han har sår utvendig på halsen, om han kan ha spist noe(fiskebein ol?) som har satt seg fast og perforert fra innsiden. Isoler han og sett han under varmelampe, eventuelt ta han inn på badet. Syke fugler taper mye energi og fryser lett. Om han har perforert luftrør ville jeg vurdert om han skulle få slippe. Ville ikke sett ann så lenge om han blir verre, ikke bedre. Høres ut som om han har det ille. Huff! Og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg sett og kjent... åpnet nebbet litt og mulig en betennelse el noe slikt overst i halsen... noe hvit og slimete...

kamen er ikke blå i dag og han sikler ikke.... det virker som han blir værre om kvelden...

skal gi hele flokken markur nå og hanefar skal få anibiotika...

kom på at når jeg bar han inn på badet på morran syns jeg han kjentes klam ut..(feber kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaporm, Synagmus trachea, setter seg på fjørfeets slimhinner og suger blod derfra. Blir det ikke behandlet dør fuglen i verste fall. Det er typisk at fuglen gaper etter luft. Fuglen får den ofte i seg om høsten når den går ute og leter etter mat på våt mark. Lønner seg å kjøre markkur på fuglene både vår og høst. Angrepne fugler blir svekket og vil være dårligere egnet i produksjon. I Gamebird sin nettbutikk er det et middel som kan brukes til behandling og forebygging, men det finnes også andre produkter i handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tidligere i høst i kontakt med veterinær angående ormkur. Etter diverse telefoner, bl.annet til veterinærinstituttet, ga veterinæren beskjed om at hønsene IKKE skulle behandles forebyggende mot orm. Jeg skulle ta kontakt igjen dersom jeg oppdaget tegn på orm, hvilket jeg ikke har gjort.

Men jeg hører jo flere som behandler fast hver vår og høst, så tydelig at det gis ulik informasjon. Hvem skal man høre på??

Jeg har gitt noen av hønene dette midlet fra Gamebird ( altfor små flasker forøvrig når man har mange høns.....), men er det bra nok? Ordinær ormkur er vel reseptbelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer er nok redd for produkter som inneholder medisiner som fuglene kan opparbeide resistens mot. Å bruke medisiner som forebyggende er ikke å anbefale. Produktene fra Ropa B inneholder kun naturstoffer og gir ingen bivirkninger, og kan brukes til ormkur vår og høst. Andre ormkurer inneholder vanligvis medisiner som gjør at den er reseptbelagt. Ropa B ormkur kan brukes året rundt som forebygging.

Hagehøna: Jo, det kan du gjøre, men ga du de en kur i september senest er det sannsynligvis ikke noe problem nå. Uansett skader det ikke å bruke jevnlig, parasitter sliter på dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Som hanen dette egentlig handler om. Om det er gaporm må det jo ha gått ganske langt. Og fuglen må jo være i veldig dårlig form. Men hva med symptomet at halsen blåser seg opp når fuglen puster. Mener fortsatt at det kan være en perforering, at han kan ha spist noe som sitter i halsen på han? Vil man kunne se eventuel gaporm? At han har hvitt slim i haln og ser betent ut kan jo også tyde på at det sitter noe i halsen på an. Være seg gaporm eller et fremmedlegeme. Hvordan går det med an nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke si sikkert men brystet kjens litt spist ut,nesten trekantaktig,han kjennes tynn ut... og jeg er ganske sikker på at han har veid endel mere.... har løfta endel på han,han er en ulykkesfugl..går inn steder men finner ikke veien ut igjen,har hentet han ute om kvelden iallslags vær..stakkars..for ca 2 uker siden klarte han å få en plastikpose surra rundt det ene beinet,jeg fikk tlf om at hanen min løp og løp så jeg fortet meg hjem ...i sommer ble han ristet av hunden min,da fant vi ut at han var sterkt angrepet av lus,så vi behandla han og det må ha virka el så hadde jeg klødd meg ihjel nå...

hvor varm skal en hane være?

halsen hans utvider seg ikke lenger når han puster,men han opner og lukker nebbet...og han sikler ikke nå... han spiser og drikker ....men han er litt slapp syns jeg...men det er jo nye omgivelser for han nå oxo da,innestengt på badet uten noen andre

jeg skal prøve å få tatt en ordenlig sjekk av det jeg så øverst i halsen... vet noen om noen bra lenker med bilder av åssen en hals skal se ut,oxo noe bra om gaporm og av gode bilder og forklaringer på sykdommer det kan være og åssen det ser ut viss noe sitterfast.... har sitti på netten og leta og leta men ........post-1461-0-82744800-1321054824_thumb.jpbilde av hanefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har startet en mark kur i dag... de får oxo ROPA-B pulver i maten i perioder,hvitløk i vannet og gressløk til kyllingene...

hanen gaper når han puster og det surkler i brystet på han... skal prøve å lyse ned i halsen hans seinere i dag..

kammen hans skifter litt farge fra vanlig farge til blå i tuppene oxo er den vanlig igjen oxo litt blå osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg sett litt til ned i halsen og dette som jeg beskrev som betennelse med noe hvit og slimete ,ser nå ut som en lysegul klump.......

indre_anatomi.jpg

det gule greiene sitter ca 2-3 cm ned i munnen/svelget,,, sånn ca der øvreluftveier slutter og det deler seg i luftrør og spiserør...

den gule slimete klumpen sitter øverst i spiserøret og jeg syns det lukter litt merkelig av han,klarer ikke å beskrive lukten.....ubehagelig søt,sur lukt?

hva gjør jeg med dette.....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...