Gå til innhold

Nytt for til fjørferaser


Prisilla

Anbefalte innlegg

Det er helt tydelig det er noe som skurrer her. Hvor mye tror du prisen på egg eller kylling i butikken vil stige dersom dette stemmer? Hvor mye koster det pr. kilo av Egg110 og pr.kilo av det nye foret Fjør Egg? Vil industriprodusenter bli konkurransedyktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Heilt enig Tormod, eg sjønar ingen ting av dette. No huskar eg ikkje kva eg har betalt for 25 kg Kromat egg 110 men Fjør Egg kostar over 100 kroner meir. Eg uttrykte stor missnøye til ekspeditøren og bad om å få utskrift og info. Dette kan bety at mange sluttar med denne hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag skal jeg ringe Fk sin forekspert. Dette kan umulig stemme. Sekken du har lagt inn bilde av er et nytt for beregnet på prydhøns. Prismessig blir den vel omtrent som Tuppen har kostet? Rekner med dette foret skal erstatte det. Veldig bra at du pøver å finne ut av dette. Skal prøve å nøste litt jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skulle det erstatte kromat egg 110 ble vi fortalt. det skal vist vere rundt 230,- kr eller så som eg får står av andre her inne..

her hos oss kjøper eg av ein lokal levarandør som kjøper fra felleskjøpets produkter, så dei må jo ha samme pris.. men her skal det vertfall koste det samme som kromat egg 110 ei stund i vertfall..

egg 110 har kostet med 155,- for 25 kg sekker. og betalte det samme for desse nye med Fjør Egg.

synst foret var litt bedre for fuglene.. men vill ikkje betale mere for det. er en grunn for at eg bruker egg 110 da det er det billigste alternativet..

per. dags dato bruker eg kormat oppdrett 2 på allt da eg måtte bestille dette til kyllingene mine og bestillte 10 sekker..

dette foret er greit og bruke også og koster 169,- per 25 kg sekk.

men synst kyllingene vokste bedre med kormat kalkun 1.. i tilllegg til at eg da ikkje trengte bekymre med så mykje ang,. koksidiose.. for kylligne hold seg frisk like vell. dette er greit for meg da eg som regel klekker 40 stk om gangen ( ca. annen hver uke) og dei da har begrensa mulighet til og dele dei i mindre flokker..

håper Tormod får mykje oppklarende svar fra FK. for synst det er mykje nytt og forholde seg til og for dårlig info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppen er ikkje så dyrt. Arild Frafjord har publisert skrivet eg har, telefon til Agri er 03520. Samtidig i skrivet står det på ark 2

389143_3460039905242_1191434090_n.jpg

ting rimar ikkje, skrivefeil i skrivet kanskje?

Mulig jeg er litt treg så sent på kvelden Prisilla, men hvor kan det være skrivefeil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig frustrert over at at det går an å rote slik, er det mulig å komme med så ulik info ... flott du tek kontakt med FK fuglen. Eg ringer min kontakt så får vi sjå kva som kjem ut av dette. Mulig dei har skifta ut store delar av foret sitt både for oss som driv hobbybruk og for dei som driv i storskala..gjeld dette også for kalkunforet... mykje som ikkje rimar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en hyggelig prat med forsjefen hos FK, Trude Ulven. Det nye foret Fjør er som nevnt ovenfor beregnet på hobbyoppdrettere, Egg 110 og resten av forserien beregnet på produksjonshøns, industriproduksjon av egg og kjøtt vil ikke lengre bli solgt i sekk, kun i bulk. Prisen på den nye foret skulle ikke være vesentlig dyrere enn Egg 110, hun vil komme med mere info om dette når saken har vært diskutert internt hos FK.

post-2-0-80894900-1343047878_thumb.jpg

Fjør Oppdrett Lett er et moderat proteinrikt fôr som gir en god start i livet til for eksempel verpehøns. Fjør Oppdrett Lett er også godt tilpasset de mindre vekstintensive livsfasene til kalkuner.

Innhold:

  • Balansert energi- og proteininnhold til vekst og vedlikehold
  • Norske kornråvarer som havre og hvete
  • Vitaminer og mineraler

Fôringstips

  • Fjør Oppdrett Lett kan brukes som eneste fôr og gis med fri tilgang.
  • Fôret kan gis i kombinasjon med matrester, helt korn, grønnsaker, frø og gras. Vær oppmerksom på at for stor andel andre fôrslag, som matrester, kan ødelegge næringsbalansen i det komplette fôret og dermed forstyrre fordøyelsen.
  • Fôret inneholder moderate mengder kalsium. Ved bruk til verpende fjørfe, bør det gis tilskudd av kalsium (kalkstein eller skjellsand).
  • Vannfugler som ender og gjess bør få oppbløtt fôr. Bland kraftfôret med vann i en egen skål. Fordel fôret over 2 fôringer per dag. Rengjør fôrskåla etter hver fôring.

Andre fjørfe (høner, kalkuner, fasan, etc) bør få tørt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at de bare bytter sekker og innholdfortegnelse, fyller på med det samme foret som er for produksjonshøns og skrur opp prisen?

Hva skal vi fore kyllinger av de forskjelige typer med? Vill oppdretserien forsatt kunne kjøpes?

Synes eksempelvis det ikke er noe særlig at man ikke kan få skikkelig for til kalkunkyllingene.

Har det kommet en oversikt over hvordan det blir fremover og kan noen eventuelt legge det ut her?

Mulig jeg er litt forvirra her men håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forsto på samtalen med forsjefen i dag så var det ikke intensjonen at dette nye foret skulle koste så mye. Vi får avvente og høre hva som kommer utav samtalene innad i FK om dette.

Det er vel ikke slik at de bare bytter sekker og innholdfortegnelse, fyller på med det samme foret som er for produksjonshøns og skrur opp prisen?

Hva skal vi fore kyllinger av de forskjelige typer med? Vill oppdretserien forsatt kunne kjøpes?

Synes eksempelvis det ikke er noe særlig at man ikke kan få skikkelig for til kalkunkyllingene.

Har det kommet en oversikt over hvordan det blir fremover og kan noen eventuelt legge det ut her?

Mulig jeg er litt forvirra her men håper noen kan hjelpe.

Dette er nok et nytt for, det skal ikke inneholde noe animalsk for, det har vært et ønske om å unngå det fra flere hold. Det kommer to varianter til i tillegg til denne, Fjør Lett og Fjør Kraft, jeg skal høre om det går an å få en tabell over bruken av dissse tre sortene for til hvilke fjørfe. Det ene foret vil ha større innhold av proteiner, og skal passe godt til kalkuner og fasaner.

Jeg skal komme tilbake til denne tråden med mere info når den er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering på det nye foret. Velger å legge ut mailen som jeg fikk den:

Hei igjen.

Da har vi fått snøret opp i hva som har skjedd med prisen på det nye fôret.

Det har visst blitt sendt ut misvisende informasjon til butikkene våre tidligere i sommer slik at de begynte å ta inn det nye fôret “Fjør Egg

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da håper og tror vi at alt ordner seg tilslutt! :)

Jeg fikk et lettere sjokk idag da jeg gikk til innkjøp av det nye foret, og måtte betale kr 220 for 25 kg sekk. Men hønene er meget begeistret virker det som, og når da prisen normaliseres etter hvert skulle jo alle bli fornøyde vil jeg tro! :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...