Gå til innhold

Vaktler


1977kjetil

Anbefalte innlegg

Har ruget frem vaktel kyllinger, det har godt veldig bra.

Har nå hjulpet ca 5stk ut av egget da de hadde lagd hull men ikke kommet seg ut, de hadde spist opp plomme og blødde ikke. Det som er med de er at de ligger som en ball og ruller rundt, greier ikke komme seg på beina, og ser heller ikke ut som de får strekt ut tæra. er det noe å gjøre med? Eller er det beste å avlive dem?

Har dem nå i rugemaskinen med foktighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Gratulerer med kyllinger! Er spent på hvor stor klekkeprosent du hadde. Har også prøvd å pirke ut en og annen kylling, men det har som regel gått dårlig. Det virker som om de må jobbe seg ut av egget sjøl for å bli sterke nok til å klare seg. Har også et par grupper med kyllinger for tiden men har nok vært litt kynisk og knertet dem som har vist svakhetstegn... Men nå har jeg iallefall sunne friske vaktelkyllinger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dag 19 nå i kveld, siden jeg la egga i rugemaskin. Noen har kommet seg på beina nå, men de strekker ikke ut tæra, går på knokene. Lurer på å teipe tæra, sånn jeg har sett noen gjøre med hønekyllinger.

Men regner med at det greieste for dem er å avlive dem.

Ligger på ca 65% klekking, men blir nok 55% som overlever.

Skal sette igang ny runde i morgen ca 90vaktelegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske bra klekkeprosent det da. Krokete tær vil jeg tro retter seg, men jeg har også hatt en kylling som bare lå og rullet og som aldri kom seg på beina. Har ikke sett sånn taping jeg, men vaktelkyllinger er jo egentlig små tøffinger, så det kan være verdt prøve. Lykke til med de små og med neste klekkerunde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt :( Har desverre lite erfaring med vakteleggruging (enda), men tenker å følge Norfrids erfaring om at desom ikke kommer seg ut selv ikke er sterke nok uansett. Så på en av mine vaktelkyllinger som klekte seg ut igår kveld, og det var temmelig kjapp og intens jobbing og karen var på beina et blunk etterpå.

Lykke til med neste runde uansett! 65% er vel ikke så helt ille er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vokser de fort, var noen av de jeg hjalp ut som døde dagen etter sånn skjer, ellers retta føttene seg ut. Er fortsatt en som slitter litt med den ene foten, men den spiser og drikker så den kommer seg nok.

Hvor lenge har dere varmelampe til vaktla? har en romtemperatur på ca20grader, kan den taes bort når de er 3uker?

Har ikke hatt vaktelkyllinger før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å ta ned varmelampa når de har fjørdrakta si, tror det er 4 uker ca. Men heve den/skru ned gradvis først. Har ingen erfaring enda selv men etter hva jeg har lest og erfaring med hønsekyllinger liker de litt varme mens de enda har dun. Hvis du har dem inne i romtemp og garantert uten trekk er det kanskje annerledes men det vet jeg ikke :)

Så bra noen av dem kom seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...