Gå til innhold

Fóring av daggamle kyllinger opp til noen ukers alder


kris91

Anbefalte innlegg

Det er vel bare å la hønene velge selv !!!

Di vet best.Har di sand/småstein,gjør ingen feil...

Og vi har lest/hørt at sånn ER det.

Vi har IKKE komersielle burhøns,og forholder oss til det.

Selvsagt, ikke misforstå meg. Jeg skriver ikke at man IKKE skal bruke kråsstein, jeg skriver at det ikke er behov for det så lenge det kun fores med kraftfor.

Blir litt ekstremt synes jeg også når det påstås at dersom kråsstein ikke brukes vil foret bli liggende å gjære. Det tilføres stadig nytt for i kråsen, da vil det selvsagt erstatte det eventulle gamle som ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

At det gammle erstater det nye er jo greit.

Men det gammle skal jo videre og ut.....

For å kvitte seg med det må det jo fordøyes,og da er

sand/småstein en hjelp for å holde kråsmuskelen i aktivitet.

Har sett høns med håven sur krås,og det er vel greit å unngå

når det er så enkelt å forebygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig på skille mellom kro og krås. Kroen er et "lager" for maten før den går videre til kråsen. Sur kro forårsakes av soppen Candida eller at fuglen får i seg for mye fiber, f.eks. gress, høy eller halm. Dette gjør at kroen tilstoppes og det som er der surner. Maten vil heller ikke passere videre til kråsen, der den skal males opp, før den går videre til fordøyelse i tarmen. Altså er det ikke i kroen steinen maler foret, men i kråsen.

Man kan snu fuglen med hodet ned og prøve å tømme kroen. Etter det gir man naturell yoghurt et par ganger om dagen i et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fostret opp noen hundre kyllinger av mange raser nå de siste årene og har alltid gitt dem kaldsand. De fleste av disse har jeg solgt men jeg har beholdt mange nok til å kunne si at kyllingene ikke tar skade av kalksand hverken når de er små eller når de blir større. Det er helt sikkert greit å bruke annen sand også for de behøver jo ikke kalktilskuddet nå. Det de trenger for vekst får de gjennom foret. Er likevel tilhenger av billigste løsning og det er ikke sikkert at en dyrebutikk er nærmeste nabo heller Kristine?

Min oppskrift for livskraftige kyllinger er som følger: kalksand fra dag en i tillegg til vann med hvitløksfedd. Knuser gjerne foret i starten men tror ikke det er så veldig viktig. Bruker oppdrett to, men vil man gi skikkelig kraftfor kan man sikkert bruke kalkun en. Det inneholder jo forebyggende medisin mot koksidiose også om man vil være på den sikre siden. Ellers kan man gi baycox i drikkevannet de to første dagene for å forebygge denne plagsomme sykdommen.

En annen ting jeg tilsetter foret er aktivt kull. Kjøper dette i pulverform på butikker som selger vinråstoff. De tror sikkert jeg brenner hjemme i stor stil men det er jo bare som seg hør og bør for en trønder med bart ;D

Takk for svar, nei det ble ikke flere enn 4...  :-\ Men det går bra med alle, og skal ta en tur i fjæra og hente skjellsand. Har lite igjen så må fylle på litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal gi dem noe sand og sånn i lag med skjellsand (dette fordi at det ikke skal bli noen langvarig diskusjon på forumet), kan jeg da gå å hente vanlig sand ute i sandkassen vår? :)

Jeg vet ikke hvor grov grusen må være for å fungere i kråsen, men jeg tipper at finsiktet sand av den typen du har i sandkassa muligens blir for fin. Hvis jeg skulle gitt noe til daggamle kyllinger, ville jeg forsøkt å finne noe på størrelse med det tredobbelte av et knappenålshode. Sånn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du henter sand ute, enten det er skjellsand eller annen sand, må du være obs på at dersom pus eller et annet dyr eller en fugl har gjort sitt fornødne i sanden kan det være kroken på døra for kyllingene!

Håper det går bra med de fire småtassene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal gi dem noe sand og sånn i lag med skjellsand (dette fordi at det ikke skal bli noen langvarig diskusjon på forumet), kan jeg da gå å hente vanlig sand ute i sandkassen vår? :)

La dem få litt forskjellig størrelse, så velger de selv hva de  vil ha. Hvis du vet hvordan grov undulatsand ser ut, så er det en grei størrelse.

Ellers er jo dette et diskusjonsforum, og det er jo morsomt å lese de forskjellige meningene om saker og ting! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo dette et diskusjonsforum, og det er jo morsomt å lese de forskjellige meningene om saker og ting! :D :D

Nettopp.  :) Og om det blir litt temperatur i diskusjonene er helt greit etter mitt syn ihvertfall, det viser at forumet har engasjerte medlemmer.

For min del setter jeg pris på at man har egne meninger, og tør stå for de.

Ellers har jeg blitt lovt artikler fra Felleskjøpets forutviklere angående bruken av deres for.

Kristine fikk ihvertfall god respons på tråden sin.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg blitt lovt artikler fra Felleskjøpets forutviklere angående bruken av deres for.

Da er det viktig å huske på at Felleskjøpets for er utviklet for verpehøns og ikke for prydhøns. Det er vel det de har prøvd med Tuppen, som sikkert er et greit for (men dobbelt så dyrt som f.eks. avl egg 1), men syns det er litt rart at dette foret skal være fint for både nyklekte kyllinger, høns, ender og kalkun. Tror at en kylling har annet behov enn f.eks. en voksen kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.  :) Og om det blir litt temperatur i diskusjonene er helt greit etter mitt syn ihvertfall, det viser at forumet har engasjerte medlemmer.

For min del setter jeg pris på at man har egne meninger, og tør stå for de.

Ellers har jeg blitt lovt artikler fra Felleskjøpets forutviklere angående bruken av deres for.

Kristine fikk ihvertfall god respons på tråden sin.  :D

Ja, fikk kjempe respons på tråden! ;D Takk for svar alle sammen! Var i fjæra i dag, fant litt skjellsand som jeg skal gi til de eldste fuglene, og så fant jeg noe fin sand som er litt grovere enn den jeg har i sandkassa. Så kanskje den passer bedre.

Som jeg har skjønt bør jeg kanskje skylle sanda siden det kan være mye salt på den, da det har vært lite regnvær her i Nordland i sommer. Men er det noen som har tips til hvordan jeg skal skylle den uten at alt ender i sluken? :D Trenger litt enkle hjemmehjelp/vaske - tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skylle sand har du den bare i en bøtte. Fyll på vann og rør rundt så godt det lar seg gjøre. Sanden vil legge seg på bunnen, og du kan tømme av vannet. Gjør dette noen ganger så du er sikker på at saltet(og andre ting) er borte. Etterpå legger du sanden til tørk, på bakken eller på et tøystykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet solgte kråsstein fram til 1986, da kuttet de ut det. På telefon bekrefter de at det ligger solid dokumentasjon bak at så lenge det fores med kraftfor er det ikke behov for tilsetting av kråsstein.

Rart at det står noe annet på hjemmesiden til FK da. Sitat:"Fjørfe som ikke går ute kan godt få ekstra tilførslel av grus og småstein. Disse har en viktig funksjon i kråsmagen hvor de bidrar til knusing og oppmaling av fôret." Les mer her:  http://www.fk.no/article/view/5058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skylle sand har du den bare i en bøtte. Fyll på vann og rør rundt så godt det lar seg gjøre. Sanden vil legge seg på bunnen, og du kan tømme av vannet. Gjør dette noen ganger så du er sikker på at saltet(og andre ting) er borte. Etterpå legger du sanden til tørk, på bakken eller på et tøystykke...

Takk for svar! Skal gjøre det slik og låne melsikta til mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet solgte kråsstein fram til 1986, da kuttet de ut det. På telefon bekrefter de at det ligger solid dokumentasjon bak at så lenge det fores med kraftfor er det ikke behov for tilsetting av kråsstein.

Rart at det står noe annet på hjemmesiden til FK da. Sitat:"Fjørfe som ikke går ute kan godt få ekstra tilførslel av grus og småstein. Disse har en viktig funksjon i kråsmagen hvor de bidrar til knusing og oppmaling av fôret." Les mer her:  http://www.fk.no/article/view/5058

Jeg forholder meg til det forutviklerne i Felleskjøpet sa til meg. I en sånn stor organisasjon trenger ikke alt som står på nettsiden være oppdatert.

I tillegg kommer det an på i hvilken sammenheng denne uttalelsen er kommet. Er den relatert til om det det her snakkes om, høns/kyllinger som kun får kraftfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet solgte kråsstein fram til 1986, da kuttet de ut det. På telefon bekrefter de at det ligger solid dokumentasjon bak at så lenge det fores med kraftfor er det ikke behov for tilsetting av kråsstein.

Rart at det står noe annet på hjemmesiden til FK da. Sitat:"Fjørfe som ikke går ute kan godt få ekstra tilførslel av grus og småstein. Disse har en viktig funksjon i kråsmagen hvor de bidrar til knusing og oppmaling av fôret." Les mer her:  http://www.fk.no/article/view/5058

Jeg forholder meg til det forutviklerne i Felleskjøpet sa til meg. I en sånn stor organisasjon trenger ikke alt som står på nettsiden være oppdatert.

I tillegg kommer det an på i hvilken sammenheng denne uttalelsen er kommet. Er den relatert til om det det her snakkes om, høns/kyllinger som kun får kraftfor?

Har du ikke gått inn på linken jeg la ved og lest der? Ikke så lenge siden de begynte å produsere Tuppen, så det er nok ikke så lenge siden det der er oppdatert. Artikkelen ble publisert 24.05.2006. Og ja, det er relatert til kyllinger/høns som kun får kraftfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artiklen handler om Tuppen Fjørfefôr, det er ikke rent kraftfor. Det inneholder blant annet også helt korn og mais.

Jeg har hele tiden pratet om kraftfor, det var det samtalen min med Felleskjøpets forutviklere handlet om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artiklen handler om Tuppen Fjørfefôr, det er ikke rent kraftfor. Det inneholder blant annet også helt korn og mais.

Jeg har hele tiden pratet om kraftfor, det var det samtalen min med Felleskjøpets forutviklere handlet om også.

Har en gang kjøpt en sekk med Tuppen , maisen og kornet er ikke helt. Jeg har også brukt oppdrettsfor og bruker nå avl egg 1. Innholdet, konsistensen og størrelsen på pelletsen i disse fortypene er omtrent det samme bortsett fra at de ikke inneholder like mye kalk som verpefor. Vi snakker vel her om foring av prydhøns, som ikke kan sammenlignes med komersielt hønsehold. Ettersom jeg har forstått er det ganske mange som bruker Tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har også brukt Tuppen fjørfefor, men riktignok en stund siden...  :D

Såvidt jeg husker inneholdt det ihvertfall mais, den var riktignok knust til en viss grad. La nå likevel ikke dette bli en diskusjon om noe annet enn det jeg har vært konkret på hele tiden, bruk av kraftfor, og nødvendig med kråsstein eller ikke.

Tror ikke vi kommer noe lengre med denne diskusjonen før FK kommer på banen og følger opp infoen jeg fikk over telefon.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å gi hønsene sand.

Di tar det di har brukt for.

Da er det ingen som gjør rett eller galt !!!

Kraftfor eller ikke,ingen av delene inneholder sand.......

På vinteren bruker jeg torv/jord/sand+stalosan som di har

i en binge under møkkabrettet.

Der tar di sandbad,og det er stadig behov for etterfylling

av sand.

Mine høns er frittgående,men er ikke så mye ute på vinteren.

Sandbading på vinteren holder utøy unna,men det meste av sanden blir spist.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Norgesfor har fortsatt førsteklasses kylling og verpefor,særleg det som kommer fra Strand Brenneri i Løten.

Røv Mølle i Surnadal har flere sorter på lager,og yter en meget god service.De har også hel mais.

Etter starten med for fra Strand Brenneri,har jeg ikke hatt en kylling som har blitt tett bak.

Det må være opplagt att alle kyllinger og høner må ha fri tilgang på sand,så får de velge selv,om de vil spise den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...