Gå til innhold

Økologiske vaktelegg


Nille

Anbefalte innlegg

Hei sitter og leker med tanken på å starte opp litt stort med vaktelegg produksjon. Tenker å ha en 6-800 høner. Men vil drive litt utradisjonellt. Tenker å innrede det tomme melkefjøset vårt med store bur som går helt til taket. Undersøker også for tiden om det går ann å gjøre produksjonen økologisk. Vet dere om noen andre som driver på denne måten? Eventuelt i Danmark, sverige..

Utrolig søte og små vaktlene er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nei det er ikke det. Jeg er i kontakt med mattilsynet og landbrukstjenester sør nå. De tilbakemeldingene jeg har fått til nå er at de samme kravene gjelder som til vanlige høns, men at det må tas hensyn til vekten på vaktelen i forhold til en vanlig produksjonshøne i forhold til størrelse på inne og uteareal. Vektelen vagler seg jo heller ikke, så dette må jo tas hensyn til. Venter en veileder fra landbrukstjenester sør på torsdag for et møte, så blir jo spennende å se hva hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ja mener at felleskjøpet har økologisk for, men er det noen her som vet om det er noen offesielle retnings linjer angående vaktler. Burstørrelse, dyre tetthet, tilgang til utområde osv.

jeg skal ikke drive i den skala`en du nevner, men rundt 100 lurer vi litt i å ha, å vi sjekker opp økologisk, men er ikke mange som driver med det rundt oss, bor i en liten bygd, så hvordan jeg skal få det til er jeg litt usikker på enda, men det jeg skulle si var at felleskjøpet har økologisk for, det heter natura, de kalte det ihvertfall det her, det er litt dyrere mener jeg, men vi har det til våre. kan ikke si hva det kostet da jeg kjøpte 25 kg sekker til kaninen, og til utefuglene med det samme, av deres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tilbakemelding fra landbrukstjener sør og mattilsynet, og de kommer ikke til å lage retningslinjer for vaktler på en stund enda, så de er ikke villige til å godta økologiske drifter enda. men de oppfordrer jo til å drive økologisk.

min oppfordring til dere som vil drive økologisk : mas på landbrukstjenesten og mattilsynet! så gidder de kanskje ta seg bryet med å lage rettningslinjer for økologisk vaktelhold :) Jo flere som spørsmål de får jo bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...