Gå til innhold

Epletre planting.


Andreas E.

Anbefalte innlegg

avem

Har plantet mine på høsten, og de står enda.. Men har ikke peiling. Har kjøpt når det har vært høstsalg på plantasjen... :-) Det som jeg ikke tenkte på var plassering. Nå står de rett i nordavinden, og det var kanskje ikke så lurt her på Jæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne minne om at vi bor i et langstrakt land og det vil være stor forskjell på utplanting av busker og trær nå i Oktober ( anbefaler ikke å plante ut etter <september månd) .Her i fylket hvor jeg bor anbefaler vi å vente med utplanting så seint på året ( Jobber som dekoratør og gartner i endel år nå ..) Jeg ga mitt råd til Andreas E ut ifra hva min fagkompetanse har gitt meg på området !

Det kan gå helt fint å plante seint men plassering mot sol/vind og jordsmonn der trær blir plantet spiller faktisk en rolle for å lykkes med treet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippa: Er du Blomsterdekoratør? :D

Hehe da har jeg samme kompetanse som deg :D Er blomsterdekoratør,og har jobbet med både inne og uteplanter..og at hage og frukt/grønnsaksdyrking er en av mine syssler. Og min fagkompetanse Sier at det er viktigere det du sier sist der: Hvordan du planter er viktigere enn når.

Ikke for å komme med en sånn jegkanmestkommentar altså :D hihi det er vel sikkert sånn med dette som med alle andre ting at spør du 10 eksperter så får du 10 forskjellige ekspertsvar..

Kjempefint å kjøpe planter ved høstsalg :D Billigere og at de får med seg hele vekstsesongen fra tidlig vår. Har aldri mistet høstplantede planter,heller tvert om.

Vil bare legge til at jeg bor ikke mange milene fra AndreasE og hans klimatiske forhold er nokså like mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :smiley: Er utdannet blomsterdekoratør og gartner ,har nå syslet innenfor yrket i 25 år nå ca :smiley: .Men viktig poeng du kommer med .Jeg tenkte meg ikke om i slike vendinger .Her i Nord- Trøndelag så er "høstsalget" tidligere enn hos dere vil jeg tro og vi anbefaler noe tidligere planting med andre ord :smiley: Sonene her er anderledes fordelt på grunn av stor variajon i landskapet og her kan fint planter ,bukser og trær fryse ihjel er vi litt for seint ute .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål til dere proffer; er jo høvelig sent ute, medio oktober som det er.. Hva om jeg kjøper et par trær og stapper dem i store potter inne i drivhuset? Måtte ta to epletrær i våres, og har bare et igjen. Litt stusslig, og her er det fortsatt mulig å få tak i frukttrær. Mannen min er graver, og sier tæla sitter om to uker, så å sette dem i jorda tror jeg går dårlig. Tenkte å bruke frostvakt siden vaktlene går i drivhuset i vinter. Regner med de får sin hvileperiode uansett siden jeg ikke gir ekstra lys. Kan det funke, eller blir det bare tull med at treet tror det er vår? Tenkte bare å la det være et par plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epletrær er tolerante overfor jordtyper men ville nok ha blandet inn litt sand og vekstorv for å gjøre leirjorda noe lettere ,leirjord er veldig kopakt av seg og holder litt for godt på vannet noe epletrær ikke liker over lengre perioder . .Videre er epletre glad i godt med sol så plant det gerne der du har en solfylt område .

Er det et selvpolinerende type du har kjøpt eller har du en eller flere epletrær i hagen fra før Andreas E ?( har du navnet på eplesorten så er det enkelt å finne ut om du må ha et bestøvningstre til :smiley: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...