Gå til innhold

Egg som fryser


Solo

Anbefalte innlegg

avem

ja det samme lurer jeg på.. finner stadig egg inne hos mine unge høner nå. De begynnte og legge egg når kuldegradene kom, så har enda ikke smakt noen egene egg enda.. til nå har dem gått i søppla pga de er frossen..  litt dumt og kaste om man faktisk kan spise dem selv om dem har vært frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Tormod! Det var jo også en måte å se det på! Vi skulle piske eggedosis her en dag og da opplevde vi at den ikke ble tykk og luftig. Den forble "suppete". Jeg kastet suppen og begynte på nytt med nye egg og med disse ble det som eggedosis pleier å være. Jeg trodde kanskje det kunne ha noe med at de hadde vært frosne, og at egg etter å ha blitt tint mister noe av "bakeevnen" f.eks. Må kanskje ha vært noe annet med disse eggene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det jo ikkje all mat som tåler/egner seg til frysing like godt, td poteter og piska krem. Eg har lurt på det samme ang egg. Interessant om folk har erfaringer. Eg prøvde ut vanlig koking av egg og steiking, såg og merka ingen forskjell. Må prøve eggedosis ein gong viss ingen andre tar på seg oppgåva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matprat.no fant jeg dette svaret:

Egg kan fryses, men de må knekkes først. Da kan man velge om man vil fryse plomme og hvite hver for seg, eller om man vil fryse hele egget. Uansett er det lurt å vispe massen litt sammen først. Både eggeplommen og -hvitens gode egenskaper opprettholdes etter frysing.

Årsaken til at de anbefaler at egget knekkes først antar jeg er på grunn av at eggskallet sprekker når innholdet utvider seg ved frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...