Gå til innhold

Fryse ned rognebær til vinterfòring?


Imse

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere gjør det, putter i fryseposer og fryser, den skjønner jeg. Men tar dere bærene av stilkene eller plukker dere stilker og alt og fòrer med hele kvasten?

Og når dere fòrer med de, lar dere de tine først, eller gir dere dem frosne?

Jeg har gitt hønene litt rognebær nå, de elsker det og tupper rundt i hønsehuset og koser seg glugg i hjel. De har nemlig pga en jaktlysten katt blitt innehøner for resten av høsten og vinteren..Så nå må de få godsaker fra oss og ikke ting de finner selv.

Rognebær har vi i mengder her på gården, så det kan jeg fint fryse ned til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Når jeg fryser ned bær til hønene, så fryser jeg ikke neg kvister o.l med. men finrensking av bærene, det gjør jeg ikke for dem  :grin: Ellers pleier jeg å plukke nestle og henge opp til tørk. Dette er de veldig glade i å spise om vinteren også. Så plukk bær til hønene  :) (Ville nok tint dem litt før jeg gir det til dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic kanskje men... tek tjansen.

Har eit kjærringråd når ein er uheldig å brenne seg på nesle.

Ikkje klø, ta på eller smørre noko på staden du har brent deg.

Svien går over relativt raskt, vondt når det står på men du slepp å svi å klø i fleire dagar. Berre prøv  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er sånn med brennelseutslett at det svir med en gang nesten uansett hva man gjør, og det ser ganske effektfullt ut, med rød hud og hvite "blemmer". Men at det varer i flere dager, nei det gjør det ikke, med eller uten smørelser. Som regel ikke mer enn 15-20 minutter eller så. Ikke lengre enn at hvis man skulle rekke å få noen trøstens ord av Mamma når man var liten, så burde man helst ikke finne en snegl å pirke borti eller en søledam å klisje med på tur hjem, for da var utslettet borte når man skulle vise fram grusomhetene.  :grin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hønene våre virkelig elsker rognebær. De blir helt ville når jeg kommer med bær, de hopper rundt og hakker i alt mulig i tilfelle det var et bær.

Men jeg har ikke fått frosset ned noen enda. Mannen og jeg må gjøre dette sammen, det er så høyt opp til bærene :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...