Gå til innhold

Nyklekket kylling med rare prikker i huden/dunet..


Bluebell

Anbefalte innlegg

Ca 1 døgn gammel kylling, den kom ut av skallet med slike prikker i dunet/huden  :undecided: hva er dette for no ekkle greier :huh:  Har holdt den lille adskillt fra de andre pga den var litt svak, men nå ser den ut og kommet seg. Men kan den komme sammen med de andre? er dette tegn på sykdom eller noe som kan smitte? Eller er den rett og slett bare "skitten"? Ekkelt ser det ut iallefall...  ser jo mer ut som noe kryp av noe slag.. men ingen ting som rører seg iallefall..  :huh:

- bilde tatt av ryggen..

2510201012381771R55C4I9946.jpg?93

25102010123817XW96hK2X86Vn.jpg?95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det var noe merklige greier. Aldri sett noe lignende. Første tanker er at det er blitt noe feil da dunet skulle trenge opp gjennom huden og at det liksom ikke har rettet seg ut. Hva med litt forsiktig massasje/børsting? Nyklekka kyllinger skubber ju borti moren og hverandre så dunet blir fluffete og sirkulasjonen kommer igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den var som sagt veldig svak og hadde ingen grunn og tro den skulle klare seg.. tviler den hadde klart og komme seg ut av skallet på egenhånd( ja burde kansje bare latt den være, men trodde i første omgang den allerde var død i egget) .. Og den så ikke så friskt ut inni skallet heller, en del gul/brunt/grønt væske som ikke luktet så veldig bra. De andre 8 kyllingene kom seg fint ut av eggene sine og virker velskapte og friske.  men lille kylling er på beina den nå, så vi får se..  Kan ta og massere og  børste den forsiktig og se.

Den ser elllers frisk ut da, navlen har nå krympet/tørket helt sammen.

Trodde den var litt spesiell med klolignene sak på hver vinge.. men det har jo hele kullet oppdaget jeg da jeg så etter igjen..  Stadig noe nytt man oppdager som fersk innen hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en utviklingsfeil ja, som Fuglemakeren antyder. Det kan skyldes mangel på enkelte vitaminer/ mineraler/ essensielle aminosyrer (fullverdig protein) hos høna som la egget, vær nøye med fôring av høner som skal produsere rugeegg. Hvis samme høne er opphav til flere kyllinger som er friske, vil jeg tro feilen ligger i denne kyllingens gener, av og til oppstår genfeil på enkeltindivider, oftere selvfølgelig hvis foreldrene er i slekt. Uansett kan du forvente flere utviklingsfeil på samme kylling, synlige eller ikke synlige, men at den er svak er ikke overraskende. Hvis den overlever bør du ikke avle på den.  :undecided:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lille mix kyllingen er iallefall ikke resultat av innavl og vet eier av hønemor forer riktig og godt. Men idag er lille kommet seg masse, løper rundt og spiser,drikker og bæsjer som den skal. Jeg brukte litt tid og kose og massere og ta på lille kylling og i dag er jammen meg tassen blitt sikkelig fluffy :huh: Men jeg kjenner fortsatt ryggen kjennes ruglete ut og ta på da ? :undecided: mer som slik flas spedbarn får i hodebunnen på en måte..

26102010120707V1n86JAHf5wy.jpg

26102010120707dYTa47V9124x.jpg

261020101207072gM9B629T6i8.jpg

ekstra vingeklo?

261020101207074LJcNSmh2a1o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jada.. vet ikke om det er noe int. men legger bilder  som jeg tok isted.. :smiley: den blir 4 uker på søndag.

Det er veldig kaldt i dag! så lille kylling var ikke helt fornøyd med at jeg tok den vekk fra varmelampen en bitte liten stund.. derfor hun/han ser litt oppblåst ut i fjærdrakten.

noen som vil gjette kjønn?

18112010150339ne5B6oEXemUr.jpg

18112010150339e752vFgHyaNd.jpg

18112010150339e12B5EoIR4M1.jpg

lite dun i nakken..

18112010150339euWORbM2ocvg.jpg

ikke noe forandringer siden sist.. fått mer fjør på kroppen( hva slags farge blir den?)  men ikke noe på de områdene som allerde var nakent.. ryggen ser ut som før, litt fjørdannelse midt på.. resten nakent, men det kommer seg sikkert etterhvert  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...