Gå til innhold

Altfor kaldt!


andemor

Anbefalte innlegg

Huff og huff, nå er det altfor kaldt her i Aurskog!! :sad:

Nå tør jeg nesten ikke kaste så mye som ett blikk på termometeret lenger, får jo kuldesjokk bare av synet. MEN... det er faktisk -27,5 grader akkurat nå! :angry:

Jeg har det varmt og godt inne, men jeg bekymrer meg veldig med tanke på mine høns og svømmefugler. I ettermiddag kledde jeg på meg som om jeg skulle på ekspedisjon til nordpolen, tok med meg lunkent vann i ei bøtte, diverse brødbiter, epler og annet snask, og et ullteppe (!!), og vandret ned til dyrene mine. Ullteppet spikret jeg opp på innsiden av døra i hønsehuset, for der trekker det fælt. Tre varmelamper har jeg i hønsehuset nå, men vannet fryser jo likevel. Hønene er forbausende friske og spreke, ikke så mye som et lite nys fra dem! Har også to kaniner i et bur der inne, men de tåler jo det meste! :smiley:

I ande/gåsehuset er det ingen ekstra varme, men det er mange dyr, og det virker som de har det bra. De fikk nytt vann, og litt ekstra snask til kvelds.

Værmeldingen melder enda kaldere til i morgen, så nå begynner jeg å bli lei! Selv om dyrene ser ut til å takle kulda godt, så blir jeg bekymret, for dette synes jeg er i kaldeste laget.

Skulle gjerne tatt hele gjengen inn i huset mitt, men det ville nok ikke vært særlig lurt kan jeg tenke meg!! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

her har alle det fint, og takkler kulden godt :sad:

untatt "gamle gutt" sort dk annkommet i høst, han er tynn og skral, sitter bare og ynker seg, og små kyllingene velter han overende så han må ha hjelp til og reise seg, stakar snille hanen  :angry:

endene liker og komme ut og lufte seg, men ser at seint på formiddagen går dei inn igjen, så dei og synst det er kaldt :smiley:

her er det ca. 10 - 15 cm snø og -7 grader for det meste :laugh:

helsing hønsene på vorland, sotra (bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer  på om jeg kanskje burde ta med meg dyrene mine å flytte til vestlandet! :laugh:

- 7 grader hørtes jo deilig ut når man sammenlikner med polarkulden her hos meg. Natt til idag ble det faktisk -30 på det kaldeste, men dyrene var i strålende form da jeg gikk ned med vann og mat i dag tidlig. Men ikveld er det bare -17 så da skal man ikke klage! :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det mellom minus 8 og 15, aust agder. men det har vært nedi minus 20.

vannet fryser ikke hos hønene, men jeg tørr ikke slippe dem ut, siden det har vært litt kam-problemer,muligens frostskader.

men til neste uke skal det bli bare -1 til -3!!! gleder meg, også kan hønene få lufte seg litt  :laugh:

snøen bryr de seg ikke om, skuffer jo litt for dem da  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det nytter nok ikke å flytte vestover med dyrene mine, det er tydeligvis kaldt over hele landet nå! :smiley: Så vi får nok bare vente tålmodig på at været bedrer seg etterhvert.

Men julestemning er det iallefall her! Grantrær med masse snø på, og fargerike dompapper på fuglebrettet!

- 18 idag tidlig. Kanskje gjessene og pekingene stikker nebbet utfor døra i løpet av dagen, for en kort luftetur? Moskusendene må nok holde seg innendørs, vil ikke ha forfrysninger på beina deres til jul!

Hønene vil nok ikke engang tenke på å gå ut, de får kose seg under varmelampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phø :grin:8-18 minus er jo syden i forhold til her,nå viser gradstokken 34 minus men klarer faktisk og holde det på 3+ i hønsehuset så ikke vannet fryser :grin:

Å huttemegtu!!! :huh: Det var kaldt det! Jammen ikke dårlig å klare å holde varmegrader i hønsehuset da. (Dagens værmelding fra Aurskog: klarvær, - 24,5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedemarkhøna, nå er det snart så jeg nærmer meg dine temperaturer! :huh:

-30 her idag. Har ikke vært nede hos dyra ennå, men må nok straks fylle opp noen vannbøtter og knirke meg ned til mine stakkars små!

Håper på mildere vær, Yr sier -11 imorgen, men kan man tro på det da??  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-17 i dag,( Vest-agder) og minus inne hos hønene, vannet holder seg der det er nær varme lampa. hønene vil ikke ut så eg har stengt, så blir det litt varmere inne. Og sola har snudd og de siste dagene har hønene begynt å legge egg att, så de kan ikke bry seg så mye om kjølen de. Og eg drømmer om varme og grønt grass for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke snodig at uansett hvor mange kuldegrader det er, så kommer det altså egg?!? Selv idag tidlig, da det var -30 så la den ene lille dverg sussexen min egg. Jeg var heldigvis i hønshuset akkurat da, så jeg fikk fanget det opp før det frøs til is! :grin:

Jeg drømmer også om varme og grønt gress, det blir deilig det, når høns og svømmefugler igjen kan nyte fine sommerdager. (Men det er jammen lenge til!  :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men våren, er den så langt borte? kommer ikke den i mars? har aldri vært så opptatt av vær -som nå!! vil jo at sola skal skinne og gress og planter gro for hønene! det er jo kjedelig for dem å bare være inne, og når de først skal ut er det jo ikke annet enn snø..

håper på tidelig vår!

piaok: går det bra med de to jærhønene og hanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har vi hatt ned mot -20 og tror nok det har vært ganske så mange minus i lille hønsehuset også ja.. kyllingene har varmelampe, men vannet deres fryser til is selv om den står nesten like ved lampa som henger over kyllingburet... Men så er ikke hønsehuset isolert så tviler det er noe enkelt og få noe mer varme der inne. Men vurderer og henge opp en varmelampe til, men vet ikke om det har noe for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare -8 her idag!! Rene vårstemningen jo. Ender og gjess kastet seg omtrent ut døra da jeg åpnet i dag tidlig, og nå tar de snøbad og koser seg skikkelig! :chicken:

Veldig interesant det du skrev om den rørovnen fkorne. Så på linken du hadde lagt ut i et tidligere innlegg, og jeg lurer på om jeg ikke burde skaffe meg en slik ovn. Enig med deg i at varmelamper er uøkonomisk, og de varmer jo bare opp et lite område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det andemor. De tradisjonelle varmelampene mange sverger til er veldig uøkonomiske, de varmer kun opp et begrenset område. Nå med den kulden vi har går det mye strøm ut til nesten ingen nytte.

Det beste er en varmelampe som avgir varmestrålene direkte til dyrene/hønsene. Varmelampen Caldo bello2 med infrarød pære varmer opp kroppen på på hønsene først og fremst, og ikke luften.

Caldo_Bello2_var_4c4e9c0043c57.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan funke lampa når det kan bli ned mot 40 minus som det kan bli her.å vil det bli en god temepratur i hønsehuset uannset. ble virkelig nyssjerrig på dette produktet har du prøvd dette så du er sikker på at det fungere i forhold til en vanlig varmelampe isåfall så vill jeg vurdere og kjøpe 2 :grin: og er det greit og skaffe pærer til disse lampene og hvilke pærer må man ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt denne lampen i snart 10 år. Har fått meget gode tilbakemeldinger på den fra kunder, rekner med noen her på forumet har kjøpt den også. Den er ikke egnet til å varme opp hønsehuset, men er mere beregnet på å varme opp hønsene direkte.

De infrarøde strålene varmer opp kroppen på hønsene. Den dekker et mye større område enn de tradisjonelle "griselampene"(beregnet på smågriser) som blant annet felleskjøpet selger. Denne varmelampen er produsert spesielt for høns/fjærfe.

Pærer lagerfører jeg, det er halogenpærer som vanligvis varer minst ett år før de må skiftes ut.

Link til pæren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler varmeplater til dèt å holde drikkevann frostfritt.

Disse er på ca 180W og koster ca 200,- kr

Værre er det når man bruker hengende vannautomater som kan fryse til.

Disse runde varmelamper har som Tormod sier en "sweetspot", dvs. de varmer best rett foran reflektor.

Hos meg som har Vaktler er strøet ganske varmt under denne / disse lamper.

Der ligger Vaktlene og soler og varmer seg selv om det er 15* kuldegrader ute, noe som er mye her på kysten.

For sikkerhets skyld bruker jeg 2 stk varmelamper på det kaldeste, 1 stk 250W og 1 stk 150W i tilfelle ei pære skulle svikte nattestid.

Disse lamper er beregnet for å gi varme til ett begrenset område.

Snakker man om å varme opp ett uisolert hønsehus, så vil jeg tro at det vil gå flere KW til dette - alt etter størrelse og temp.

Hos meg, og dette gjelder Vaktler, kan disse sitte i krinker og kroker der det er kaldt, selv om de har muligheten for å ligge under lampene.

Ofte velger de dette, uten at de mistrives eller at det ser ut som de fryser.

Ellers finnes det varmekabler, varmematter, tidsur for lys og mye annet som kan brukes i ett husdyrrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok på tide å revurdere oppvarmingen av hønsehuset mitt. Hvis vinteren fortsetter å være såpass kald som den har vært den siste måneden, så holder nok ikke mine 3 "tradisjonelle" varmelamper lenger. Og her var det jo flere gode alternativer å tenke på! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...