Gå til innhold

Vassarve


Tuppeluppa

Anbefalte innlegg

Hønene fikk dette i går, og det gikk virkelig unna! Noe jeg ikke har tenkt på før.

Lett er det å plukke og, for rota er så løs.

Det toppet til og med banan og undulatfrø i hønsegården, så jeg er glad det er en del av denne planten her  :(

Flere som har prøvd det? Ellers er det virkelig verdt det, hønene storkoste seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vassarv er svært næringsrik, ja. Det er berre å pøsa på til dyr og fuglar (ja til og med folk - den er god i salat!). Saman med bl.a brennesle er vassarven ein såkalla "indikatorplante"; ein plante som fortel oss mykje om jordinnhald og tilstand. Vassarven trivst berre på næringsrik jord. Så det er faktisk eit veldig godt teikn at denne planten kjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

AAhhh, nu skjønner æ ;D

Det er derfor det har sett mystiskt ryddig ut i blomsterbeddene og rundt buskene i hagen her hos meg.

Ingen vassarve her, og det viser til mine 9 voksne høns innkludert hanene at æ har, er flinke gartnerhjelp :-* :)

Men de 9, blir å minke i denne måneden til 6, og kan hende 5 stk..... :-\ :'( x-x

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Når hønsa et mykje vassarve kan eggekvita verte farga lys grøn, dette er ikkje farlig!! Det tyder på høgt innhold av Riboflavin eller B12. Vassarve er ei urt som vart brukt mykje før i tida, både utvortes og innvortes. Den har mange lekande eigenskapar og kan hjelpe feks. på sår hals, hoste, får magen i balanse osv. Den inneheld også vitamin A, B og C noko som er supert for hønsa feks på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg er Vassarve og skvallerkål storfavoritt og hønene rapper grøntforet ut av munnen på hverandre for å sikre seg en bit :tongue: . De kan bli litt bløte i avføringa av hvis de får mye av vassarven i perioder( inneholder mye vann ) ,super å bruke på varme dager da ikke alle høns er like flinke til å finne nok vann .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt lenge på å gi det til de her fikk endelig gitt litt i dag vet ikke hvordan hønene liker det enda, men endene var mer en glad for å få det gikk mer eller mindre ned på høykant. Har lest en del om det før og nå etter å ha lest her også blir det nok en stabil del av dietten + at jeg skal gi de Andemat etter vært også som er rik på blandt annet protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert klippe det opp og fryse det, trur næringstoffa held seg bedre på den måten. Ved tørking i ovn legg du urtene på eit kjøkkenpapir på rist, temp 40-50 grader med døra på gløtt. Vend under vegs og "steik" til urtene er knusk tørre gjerne natta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...