Gå til innhold

Mistet alle hønsene mine i natt :-(


eromuld

Anbefalte innlegg

jeg har da hatt besøk av et rovdyr, jeg aner ikke hva det kan være, det er vertfall ikke rev, og ikke hønsehauk, hullet i nettet er litt større enn en appelsin, og det er bare hanen min som var spredd utover hele hønsegården, ikke noe fjærspor uttenfor hønsegården, og den tok 19 høns.

noen av dere som vet hva dette kan være?

jeg som akkurat har bygget nytt hønsehus for og starte med oppdrett, og manglet bare rette hanen til ene rasen jeg skulle holde på med og manglet bare høner på den andre rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

jeg hadde 19, og det er ikke første gangen jeg har hatt besøk, jeg har jo hatt hønsehauken, den har jeg lagt ut bildet av, og så har jeg hatt besøk av 2 voksne rever, har mistet over halve flokken hver eneste gang jeg har hatt besøk og jeg har alltid hatt rundt 20 stykker, men denne gangen så røyk hele gjengen. rett før jeg skulle sette på strøm rundt gården, så dette er noe av det verste jeg har opplevd, hadde akkurat fått opp flokken til slik jeg ville ha den :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner følelsen, har en lang historie med å miste kalkuner til reven og grevlinger. Det er utrolig ergelig, jeg trøster meg med at det er i alle fall ikke gjort med noe ondt i sinne. Rev, mink osv følger sine instinkter og liker sef ei god hønsesteik. Du får bare starte på han igjen, med bedre sikkring av hønsegården. Det er nok en fordel å prøve å fange synderen for den vil nok prøve seg igjen.

Hvilken netting har du i volieren?

Mvh Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare en billignetting, men dette er første gangen jeg har hatt mink på besøk, har hatt rev flere ganger, men etter jeg satt opp strøm i rundt så har ikke reven kommet tilbake, jeg hørte reven skrike første natta jeg hadde strøm, og etter det har den vært borte.

jeg bor ikke langt unna havet, og atme en fjellvegg.

jeg prøvde og lete oppi skogen som ligger rundt 150 meter bortom ei dyrka mark, og da fant jeg ei høne som hadde druknet i en sølepytt, for den hadde ikke noen andre skader, og ikke langt unna den så gikk det faktisk ei som levde :smiley: og så fant jeg ei død ikke langt unna hønsegarden. men da mangler det 16 høns, kan være flere som har gjemt seg oppe i skogen, men vi har letet i mange timer oppi der, og vi kunne ikke finne noen flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pinlig klar over at det koster å skaffe til veie til fjærkledte vennene våre  :smiley: Hadde jeg hatt noen av rasene du mistet skulle jeg sendt deg egg. Men har bare en hane - Jærhane - og det ville bare blitt eventyrblandingser  :laugh: Noen andre som føler seg kallet kanskje?!  Hadde ikke visst hva jeg skulle gjøre om dette skjedde her! Bortimot umulig å få tak i egg, kyllinger, høns og haner her hvor jeg bor  :angry:

LYKKE TIL! Med både fangst og gjenoppbygging  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let videre du! Etter et besøk av hønsehauk juleaften for noen år siden forsvant tre høner. Hauken tar jo bare ei i slengen vanligvis, så jeg regnet med at de tre andre hadde gjemt seg, og ganske riktig: Fant ei i et hull i fjøsmuren. De to andre kom også ruslende tilbake etter hvert, den siste kom tredje juledag! De kan altså være i live fortsatt mange av dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.langvind.no/

besøk denne adressen....

ei conibear 120 koster 198 kr (billig),og den kan med fordel brukes både til mink og røyskatt...dette er en billig forsikkring mot besøk i framtiden fra samme dyret...vi alle vet at et mårdyr aldri gir opp,og vil komme tilbake gjenntatte ganger for å sjekke plassen.og dem er i motsettning til reven,SVÆRT enkle å få i feller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var 7 mann som letet i rundt 5 timer i går, og sjekket alle slaks hull og under steiner allt, i hele skogen og rundt på småbruket, men de var ikke og se, og så har vi mange rovdyr her, så de kan være tatt når de kom seg oppi skogen, for vi har jo mange rever her, mange reir med konge ørn, hønsehauken har vi, har hatt den på besøk også, og så har det blitt observert gaupe, så det skal litt til for og finne de levende.

og så har det jo snødd i natt, og det er ganske så vått i skogen.

men jeg skal uansett lete mere.

den fellen må jeg se litt nærmere på, noe må jeg vertfall gjøre for og bli kvitt rovdyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke Conibearfeller hvis det er katter, og hunder i nærheten.

Anbefaler heller ikke Synningsfella hvis det er små kattunger i området.

I ei Conibearfelle vil en katt bli hardt skadet, i værste fall drept, og en hund kan få stygge skader på beina.

Synningsfella med plastrør kunne ha vært ett alternativ, men da bør det ikke finnes kattunger i området, for de kommer seg inn i fella.

Her er feller for levende fangst:


/>http://www.syningfella.no/levende-fangst.html

Har nærmere 30 stk Conibearfeller selv, og de fanger ikke selektivt selv om jeg i stor grad bygger dem inn.

Har fått både kråke og stormåke i Conibearfeller, og jeg har dem på øyer og holmer der det ikke er katter, og heller ikke burde være hunder.

Synningsfella med tut/rør fanger selektivt, da Oter romsterer med fella og kommer seg ikke inn, men små kattunger vil greie å smyge seg inn i fella.

Dermed mener jeg at ei levende felle er best, går det ett husdyr i fella så er det bare å slippe det løs igjen.

Går det en mink, ei røyskatt eller en mår i fella, så kan du avlive den, eller få noen til å avlive den ved f.eks. skyting.

Det beste er ei burfelle, der du fanger eventuelt rovdyr levende....

Er da ei mindre katt så uheldig at den har gått i fella, så er det bare å slippe den løs og sette fella opp på nytt.

På denne måten har du mye bedre kontroll over hva du avliver i dine eventuelt nye feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste opprinnelige Norske villkatt er Norsk skogkatt, hvis vi ser bort fra Gaupe som også er ett kattedyr.

Conibear 120 som brukes til Mink er neppe å anbefale til katter, hvis en vil unnslippe eventuelle lidelser over flere timer....

Setter en opp større conibear f.eks. 160 og 220, vil de være ubrukelig for mink, og aldeles ubrukelig for røyskatt.

Skikkelig inngjerdig er også bra, se etter inngjerding ofte, en mink kan holde på å gnage i stykker netting i flere netter før den kommer inn.

4-kantet voilernetting har tykkere tråd enn hønse, og kyllingnetting.

bruk gjerne flere lag med netting nederst og legg den slik at rev ikke greier å grave under nettingen.

ALL utegård for fugler bør ha tak av nett eller garn, særlig der det ferdes rovfugl.

Nesten hvert eneste døgn satt en nabo-katt i fjor ved mitt vaktelbur og studerte vaktlene, den kom ikke inn, jeg hadde 3 lag med kyllingnetting i sidene og fri sikt til buret.

Og sist men ikke minst - åpne slagfeller er ikke metoden hvis det finnes små barn i nærheten med kløfingre, men det får enhver finne utav selv, enten etter velmente råd eller egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sikre dyrene sine skikkelig??? Man har jo faktisk et ansvar der.... Det finnes jo flere typer gnagesikker netting. Rovdyrene gjør jo bare det som er naturlig for dem i en situasjon hvor de kommer over unaturlig mye lettvint mat på et sted.

Og selvfølgelig er det kjempetrist å miste dyrene man er glad i,og ja ,jeg vet at man blir overmannet av hat og hevnlyst i  de påfølgende dagene,har selv erfart det.Men det hjelper lite å drepe rovdyret,hvis man ikke lærer av den alt for dårlige sikringen. Nye rovdyr vil alltid komme slentrende før eller siden og da vil det bli en gjentagelse.

Det beste på lang sikt vil være å akseptere at rovdyrene ikke har noe mindre rett til eksistens enn oss og våre høner og å sikre ordentlig der etter!(bortsett fra minken da,som er en mennskeinnført inntrenger i vår fauna og ikke hører hjemme her,og bør følgelig utryddes.)

Lær av egne feil!

Dette ble skrevet samtidig med det overstående.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste opprinnelige Norske villkatt er Norsk skogkatt, hvis vi ser bort fra Gaupe som også er ett kattedyr.

Må bare føye til noe her,Ingen av huskattene er naturlig hjemmehørende her i vår natur- Riktignok Har norsk skogskatt vært her leeenge,men den er alikevel innført av mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til og drepe rovdyrene, jeg er hobby naturfotograf, og liker og ta bilder av dyra. jeg hadde sikret hønene skikkelig, jeg har nett over, og den er revesikker, men minken hadde da klart og laget et hull, og det er første gang noen på denne plassen har mistet høns til minken.

men nå så skal jeg investere i en bedre netting, det tjener jeg på i sikt

får bare håpe den høna jeg fant levende overlever, hun hadde et sår og blødde litt, men hun såg frisk ut da vi fant henne. synd at det begynte og snø i natt, de har vertfall ikke hell med seg  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...