Gå til innhold

Vurderer å bare la tullehønene min sove ute....


Anbefalte innlegg

De vil ikke inn, og må tvinge de inn hver kveld. Når jeg har tatt de inn og lukket for luka med rovdyrnetting står de trykket rett innenfordøra og vil ut igjen. Da err klokka ofte halv ti. Om morgenen står de klare og vil ut. Er straks ferdig med en rugehybel som skal stå på bakken. Vurderer å la de bli ute og gå inn der om de vil? Her er det ned mot 5 grader om natta og de er fem som sover i en haug. Vil ikke vagle, bare ligge i fjærhaug. Kanskje de ikke er høner men katter? :rolleyes: dere med erfaring, jva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

De vil ikke inn, og må tvinge de inn hver kveld. Når jeg har tatt de inn og lukket for luka med rovdyrnetting står de trykket rett innenfordøra og vil ut igjen. Da err klokka ofte halv ti. Om morgenen står de klare og vil ut. Er straks ferdig med en rugehybel som skal stå på bakken. Vurderer å la de bli ute og gå inn der om de vil? Her er det ned mot 5 grader om natta og de er fem som sover i en haug. Vil ikke vagle, bare ligge i fjærhaug. Kanskje de ikke er høner men katter? B) dere med erfaring, jva synes dere?

Så lenge dei er godt sikra mot rovdyr kan dei vere ute, mine er det :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de ikke går inn, eller at de bare er utrolig sene til å faktisk gå inn? Jeg har selv 2 høner som jeg trodde ikke klarte å gå inn selv, så jeg har båret de opp i luka hver kveld, helt til jeg kom hjem veldig sent en kveld og gjett hvem som var inne, det var de 2 B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er uheldig å får en blodtørst grevling på besøk bør være godt sikret med kraftig netting under mindre burer. Den graver godt (hallo: grev-ling) og er riktig sterk i kjevene. Mye mer enn en kan tru! En venn til meg mistet mange dyr i fjor før grevlingen ble fanget, og på to timer klarte den å bite hull i det professionelle grevling-fanger-buret. I et villastrøk :undecided: Grevlingenes Arnold. Selv har jeg (heldigvis) ikke hatt noe lignende besøk, men det KAN alltså skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er uheldig å får en blodtørst grevling på besøk bør være godt sikret med kraftig netting under mindre burer. Den graver godt (hallo: grev-ling) og er riktig sterk i kjevene. Mye mer enn en kan tru! En venn til meg mistet mange dyr i fjor før grevlingen ble fanget, og på to timer klarte den å bite hull i det professionelle grevling-fanger-buret. I et villastrøk :undecided: Grevlingenes Arnold. Selv har jeg (heldigvis) ikke hatt noe lignende besøk, men det KAN alltså skje.

Dette kan jeg virkelig underskrive på!! Grevlingen er rett og slett livsfarlig, og kommer seg inn overalt nesten. Mistet selv et par ender for noen år siden. De bodde i en godt sikret utegård, med luke inn til andehuset sitt. Grevlingen TYGDE seg igjennom den rovdyrsikre nettingen, og drepte endene. Jeg så og hørte grevlingene hver kveld, og aldri om jeg

har hatt dyr ute om natten etter dette marerittet. Høns, ender og gjess blir jaget inn hver kveld, og luker og dører forsvarlig stengt! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lys på inne i hønse-huset når kvelden kommer så blir det mørkere inne enn ute, er det unge eller nye fugler så hender

det ofte at dem blir sittende ute til det blir mørkt, prøv og la lyset stå på en times tid efter det er mørkt ute så vil dem

søke inn mot lyset.

Endret av bjakrist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det i går kveld. Var nok litt sen med å sette på lyset, for de hadde alt lagt seg. Men de var myemer villige til å gå inn da jeg satte de øverst i trappa. Så i kveld kommer lyser på tidligere. Store forhåpninger :cheesy: Takk for supert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine høner foretrakk å sove ute på vagler i lukket og overbygget hønsegård helt til det ble for kaldt i høst. Da trakk de inn. Når varmen kom for et par uker, begynte de å sove ute igjen. Jeg lar dem bare velge selv, trodde ikke det gjorde noe.

Men det som er litt rart, er at de har begynt å legge seg på en liten hylle i stedet for å vagle seg. Utevaglene og hylla er omtrent like høyt opp. Hylla har nok bittelitt bedre utsikt, men er muligens mindre lun. Spiller det noen rolle hvordan de sover, når de har valgmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...