Gå til innhold

Høns og sykdommer.... trodde virkelig ikke at dem var så i faresonen.


Circameg

Anbefalte innlegg

Jeg må jo bare si at det å drive med høns kan være ganske slitsomt! Jeg visste ikke at høns ble så fort sjuke. Enten er det forkjølelse, hønselammelse, lus eller noe annet som man ikke finner ut.. Jeg har holdt på med høns siden juni i år, og har til nå mistet 4 dyr. Nå er det to som er på "sykestua" igjen!! Ei som nyser å hoster og ei som muligens har fått hønselammelse..

Hadde jeg visst at høns var så utsatt for sykdom, så vet jeg ikke om jeg hadde begynt med høns. Dette er jo mye mer tidkrevende en å ha hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Huff, da har du vært uheldig. Jeg begynte med høns i mars i fjor, og jeg har mistet to. En gammel høne som var trett av dage, og en fikk dessverre hønselammelse. Jeg levde i angst i flere uker etterpå fordi jeg var redd de andre skulle være smittet. Heldigvis ble det med den ene.

Jeg gjorde om rutinene for renhold etter hønselammelsen, da jeg tror det kan hatt en finger med i spillet.

Hønsehold kan være tidkrevende ja, spesielt når det stadig blir noe ekstra. Håper du blir kvitt sykdom og kan kose deg med hobbyen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hønene mine er utrolig hardføre. Det er aldri noen problemer med dem, de virker fine og raske. Mine går fritt på gården hele dagen og trekker inn i et stort hønsehus om natten. Det jeg syns er litt nifst er når jeg setter kyllinger inn til de andre, da har jeg klumpen i magen.

Når det gjelder det med hund så er jeg absolutt ikke enig! :wink: Bikkja mi krever flere timers kos, samvær, turgåing eller aktivisering daglig. Jeg har en rottweiler som ikke er lett å overse når han planter det digre hodet sitt i fanget mitt og har tenkt seg litt kos.Han er med på alt som skjer hele tiden. Hønene krever ikke mange minutter daglig. Jeg bruker en halvtime kanskje, pluss at de selvfølgelig kommer stormende hver gang jeg beveger meg utafor døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opplever akkurat det de fleste av oss som har hatt høns en stund opplevde når vi startet opp med denne fine hobbyen :wink:. Det har seg nok slik at vi handler våre kyllinger og høns litt her og der ..også starter trøbbelet etter en stund.. Sykdom kommer de fleste av oss borti en eller annen gang men her er noen tips hvertfall .

Ha hvitløk i drikkevannet.

Trekkfritt hønsehus.

Unngå stress ved for mange høns på for liten plass.

(Stress ved flytting kan utløse sykdom som ligger latent hos fuglene)

Ikke sett kyllinger sammen av ulik alder.

Ved mistanke om sykdom skal fuglen settes en rolig plass , fri for stress ( badet er gjerne uegnet da vi tråkker ofte inn der )gjerne et bur/ rom med varmelampe .

Godt reinhold.

Det er jo slik i "hønsverdnen" at virussykdommer ( noen alvolige ...andre ikke ) er svært utbredt blant oss som driver hobbyhold og det er som oftest vi som eiere som er med på å spre sykdommene ved at vi besøker hverandre , handler høns uten å se etter sykdomtegn ,sette nye høns sammen med eksisterende flokk uten noen form for karantene først og ikke minst så er vi gjerne litt "slepphendt" med vår egen reinslighet etter å ha besøkt en god fuglevenn ...Har selv gått inn i mitt eget fjøs med samme skotøy ,uten håndvask og ført smitte inn i mitt eget fjøs..En dyr og ikke minst trist erfaring når jeg begynte mitt hønsehold...

Jeg håper at du ikke gir opp fugleholdet ditt selv om du nå opplever en trist periode med sykdom og mister noen av hønsene , men som beena her sier så overlever de sterkeste individene og du vil igjen ha glede av en frisk og flott hønseflokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig å få hilse på noen Hedemora høns for noen dager siden.. Dette er flotte fugler. Hun hadde to kjempe fine haner gående der, vakkert syn ;) Hadde det ikke vært for at jeg har nok haner selv, hadde jeg tatt med den ene hjem :)

Miriam, utifra det jeg har lest av tidligere tråder er det ikke farlig, men du må vel regne med litt liv å røre i flokken. Lurest er vel å sette dem inn om kvelden, når alle har slått seg til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seie meg einig med lofothanen.

ug bruker stort sett 1 time på mitt stell, det går i foring og vanning og litt og se på dyrene.. alltid noen fugler og vurdere frem mot en utstilling og ny avls sesong.

men så har eg gående 150 rasefjørfe samt ender og gås, så er en 160 fugler her omtrendt.. går noen kg og L for og vann for dagen..

ser at enkelta kansje er syke, og gjør ikkje mykje med dei, annet enn og følge med og ta dei av dage om det blir for ille..

hadde et stort utbrudd av mareks (hønselammelse) i fjor, men berre på Brune Italienere, kyllingen hadde eg ved forskjellig tid og fra forskjellige oppdrettere, var ikkje i samme rommet noen gang heller. men alle ble syke mellom 1 - 2 mnd alder, men dei få som overlevde har gitt helt friske kyllinger, så eg liker heller og la dei gå bort dei som blir syke enn og gi dei medisin for som regel hjelper det ikkje,.. bedre og førebygge og heller avle videre på dei som overlever da dei da etter hvert vill tåle mere og mere forskjellige sykdommer og bli nesten imune mot endel..

men har drevet med høns i 14 år. og berre hadt kalkbeins midd tidligere, både lus, mareks og coksidiose har eg hadt sisete årene, pga, mye fjørfe fra forskjellige plasser og oppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med andvor, lofothanen, Pippa, Beena, og Echo! Jeg har hatt fjærfe i mange år, og må jo si at det har vært svært lite sykdom å spore. Hadde en skrekkopplevelse for 7 år siden, da jeg kjøpte en hane som viste seg å ha ILT, og jeg måtte da slakte ned hele min besetning. Grusomme greier, men jeg startet opp igjen da Mattilsynet ga klarsignal, og har ikke hatt sykdommer siden.

Som pippa sier, mye av sykdommer på våre høns kommer nok av at vi ukritisk kjøper kyllinger her og der, uten å sjekke så nøye om den aktuelle besetningen kan ha diverse ting som vi da drar med oss til vår egen flokk. Jeg lærte veldig mye etter min forferdelige opplevelse med ILT, og er uhyre nøye på hvor jeg eventuelt kjøper egg eller kyllinger.

I dag har jeg en liten gjeng med 7 dvergsussex, 4 blandingshøns, 3 smålensgjess og 8 moskusender. Bruker ikke lang tid på morgen og kveldsstell, men koser meg med å kikke på dyrene, og kan heldigvis konstatere at alle er friske og fine!

Håper det ordner seg for deg Circameg! Ikke gi opp, det blir sikkert bedre tider, og hønsehold er en kjempefin hobby som gir masse glede! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...