Gå til innhold

Hønse apotek.


Anbefalte innlegg

Tenkte å starte denne tråden fordi det kan vere greit å ha liggande ein del medisin/preparat, om det skulle dukke opp eit kvart. Saknar ein slik tråd, der ein kan lese å få svar ganske kjapt.

Kvar type penicillin eller antibiotika vert brukt til høns?

Andre ting som kan vere greit å ha liggande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg synes egentlig ikke man skal ha penicillin/ antibiotika "liggende" til høns, det er helt på tvers av hva norsk dyrehold står for, og antibiotika skal en ikke søle unødig med, det skal følges av veterinære instruksjoner til helt spesiell bruk. Såh! Nå var jeg litt streng, men dette er viktig!  :undecided:

Derimot kan utstyr til å stelle sår være greit å ha, et utøymiddel (men ikke til ukritisk jevnig spraying for sikkerhets skyld), et middel mot koksidiose dersom man har mye kyllinger og høyt press på arealene i vårmånedene, kanskje et ormemiddel også, dersom man vil kjøre en ormekur 1-2 ganger i året (helst ikke oftere, gjerne sjeldnere). Nixkrem er greit dersom man har fugler med kalkbeinsmidd. Dette er mitt maksimalforslag, de fleste greier seg meget godt uten alt dette.  :smiley:

All medisinbruk må gjøres med omhu, det må være en plan for bruken, og en må huske tilbakeholdelse av spiseegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i tiwst sine uttalelser! Antibiotika skl man skaffe spesifikt når et behov melder seg. Det skal foreskrives av veterinær tilpasset behovet. Ellers er det en del kjekke ting å ha: de tingene tiwst nevner + vaselin, noe mot napping/plukking (fed-pick, mentolatum, etterbarberingsvann e.l), til sårbehandling kan "kuplaster" være et kjekt supplement. Innhold i et husappotek til tupper har vært skrevet om før her inne, men husker ikke i hvilken tråd. I fjor sommer høst tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha for alle: klotang, et enkelt pyretrinmiddel typ Chok.

Jeg har alltid hjemme: blodstopper, hvitløkspulver og/eller -saft, Nix, Frontline, vitaminer, Ropa-B, LED-lommelykt, butt saks, saltvann til øyeskylling (lages ved behov), Kloramfenikol (øyebetennelse), sårpudder, hudtape, doseringsprøyte, Panacur (orm), druesukker, og så noen hemlige remedier for vask og stell av riktig hvite sultaner :-)

Mot koccidiose har jeg (en gang for flere år siden) brukt ESB3 men så vidt jeg vet finnes vel ikke noe uten resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye i mitt "hønemedisinskap"! Men en klotang, en utøyspray, (en dusj vår og høst hvis det er behov) og en flaske blåspray er fast inventar hos meg. Koksidiose har jeg ikke hatt på mange, mange år heldigvis, så jeg har ingen medisin i skapet med tanke på det. Men kyllingene mine får av og til litt gressløk, noe som er veldig bra for magen, så jeg har en boks  gressløk tilgjengelig når jeg har kyllinger i huset! :undecided:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Andemor her , trenger ikke så mye "Medisiner" ...heldigvis. Klotang , Lusespray ,Blåspray har jeg og ellers så prøver jeg gamle gode "kjerringråd" før bruk av reseptbelagte medisiner . Så her blir det brukt hvitløk i vannet , gressløk og ikke minst godt reinhold  og plass nok til fuglene er forebyggende for mye.

Hakking har jeg sjelden opplevd men hadde en fæl høne engang som var stormobber av alle som var under henne i rang, brukte da tjærespray på de ulykkelige mobbeofrene og "hakkehøna" lot dem være ifred etter det. Tjæresprayen lukter og smaker sterkt så det gjorde susen den gangen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan variere litt på de forskjellige rasene når det gjelder hvor mye klørne vokser . Høns som går mye ute på hardt underlag vil slite klørne mer enn de som går f. eks på gress...men som fuglemakeren sier her så er det gjerne noen som stikker seg ut . Har Mille fleur som jeg stadig må korte klørne på her hos meg , resten av gjengen klipper jeg mest på vinterstid ..da er de mest inne  og går på gulv som ikke sliter noe særlig på klørne demmes :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre svar  :grin: Eg har alltid aloevera gel liggande.

Sulfatiazol (NAF 10%, bløt sinkpasta) egnar seg godt til behandling av sår. Pastaen er reseptbelagt og egg må haldast tilbake i minst 3 døgn etter avslutta behandling. Ellers tørkar blåspray (også kalla krystallfiolett) godt ut sår. Men ein kan godt bruke preparat som ikkje er reseptbelagde til sår rens.

Ellers har eg ei tube Ceridal (allverskrem) liggande, eg smører kamm og hakelappar på hanane om vinteren. For å forebygge mot forfrysningar.

Eg er heilt klart enig i at ein skal prøve kjerringråd først.

Grunnen til at eg spurte etter kva type antibiotika og penicillin som vert brukt til høns, er at mange veterinærer ikkje har så mykje greie på høns. Difor kan det vere greit å ha litt kunnskap om det for oss?

Kva heiter det blodstopp middelet?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

mitt hønseapotek består av terramycin-salve mot øyebetennelse-vaselin og nix krem mot fotskabb-en saks  til og klippe bæsj i rompa-klotang-lusmiddel-rennset vann til øyeskylling-curaverm mot orm-og en flaske med multivitaminer som blandes i drikkevannet :lipsrsealed: sprøyter -målebeger også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...