Gå til innhold

Rognebær til hønene?


Birdman

Anbefalte innlegg

avem

Rognebær er supert tilskudd for alle fugler utover vinteren så jeg plukker det jeg kommer over og legger de i fryseren som det her blir nevnt ( i 1 kilos poser ) Tiner posen i mikro og gjett om de lune bærene går ned på høykant :laugh: . Har du mulighet for å tørke brennnesle så spiser de gjerne de tørre bladene på denne veksten også vinterstid. Det går også an å "spire" ( frøene legges i grunne fat med lunkent vann ,spirer da etter få dager) villfuglblanding å la de få denne nyspirte blandingen innimellom også ,det er også et godt alternativ . Gir vi fuglene litt ekstra uten om det "trøtte" basisforet vil di være mer vitale gjennom vinteren og jeg innbiller meg :blush:... at de holder seg friskere også. Lite jobb er det også egentlig ^_^ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det fest på rognebær i vinter :) Er lite brennesle her ,men å spire villfugelblanding det skal vi få til her å. Det var i de baner jeg å tenkte, ser bare hvor mye de koser seg nå mens de er ute å graver å plukker i alt mulig på let etter noe godt så må det bli kjeddelig å bare få pellets om vinteren, så den lille jobben blir til ingen ting når en ser gleden det gir fuglene i etter kant :)

Takk for tips Pippa, du har alltid et eller annet lurt å komme med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå skal sannelig jeg også plukke rognebær! :D Blir så inspirert av folk her på Fuglepraten, og jeg er stor tilhenger av å bruke det naturen har å by på - selv om jeg ikke alltid er så flink til å få tid til å gjennomføre mine "naturprosjekter"....

Men jeg har et spørsmål som gjelder brennesle. Kan jeg plukke godt moden brennesle og tørke? Det er kanskje ikke like næringsrikt som de første unge skuddene, men litt næring er det vel i også den modne, lange brenneslen? Har nemlig så mye av det på gården min. Hadde vært kjekt å kunne plukke og tørke og ha det til hønene i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger buntene med tørket brennesle inne burene til mine høner ,så de må bort å plukke stadig vekk på den bunten som henger der ..begynner en høne å plukke så er de andre snart på pletten og plukker nyskjerrig på bunten de også .Eller legg brenneslen i en "høyhekk" som du fester på veggen ( de til kaniner passer fint ) både tørket blåbærlyng og brennesle går ned på høykant her :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket blåbærlyng også, ja. God idè. :) Skal henge bunter med tørket brennesle rundt omkring. De kommer nok til å spise av det. Har ikke inntrykk av at mine høner så kresne...

Jeg har også kresne høner, men de er mindre kresne om vinteren når de ikke finner så mye godt ute selv. Jeg tror jeg skal finne litt rognebær jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...