Gå til innhold

finnes det prislister for høner?


sten fischer

Anbefalte innlegg

Er ingen vits i å oppdatere den foruten at prisene har endret seg. Har de det? Prislisten er veiledende, det er selger som til syvende og sist bestemmer prisen. Men dersom de generelle prisene i markedet har endrer seg vil listen bli oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Er ingen vits i å oppdatere den foruten at prisene har endret seg. Har de det? Prislisten er veiledende, det er selger som til syvende og sist bestemmer prisen. Men dersom de generelle prisene i markedet har endrer seg vil listen bli oppdatert.

Når jeg ser i annonser så er det ca. der de ligger vis ikke det er gode utstillings dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen vits i å oppdatere den foruten at prisene har endret seg. Har de det? Prislisten er veiledende, det er selger som til syvende og sist bestemmer prisen. Men dersom de generelle prisene i markedet har endrer seg vil listen bli oppdatert.

Og det var jo akkurat det jeg spurte om, om prisene fortsatt lå på det samme :D Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Veldig fint med prislister på høns, men hva med garanti på fjørfe?

Selv om dyra er friske, så kan det jo dukke opp opplysninger om at fuglen ikke er raseren, ikke alle har satt seg nøye inn i standarden og en fargevariant kan være oppdiktet. Haner som ikke galer kan jo være et pluss for de som har naboer.

Det finnes jo pene blandingshøns som ser pene ut, men som har fått et oppdiktet rasenavn, hva gjør man da om man oppdager dette i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om farvevarianten er opdigtet eller ej, kan du selv undersøge via standarden.

Samme gælder navne!!

For at sikre dig den bedste kvalitet/racerenhed, kan det anbefales, at du udelukkende køber dyr af en anerkendt opdrætter, der har gode ustillingsresultater.

Der får du ihvertfald dyr, der er racetypiske!

Racerenhed,- ja- 100% er der vel ingen af os, der kan være helt sikker på. Der kan jo altid dukke overraskelser frem. Selv efter mange generatoner. Men en sådan overraskelse bør man ordne med øksen, for netop at gøre dyrene så "rene" som muligt.

At der af og til dukker hvid kyllinger op i f.eks en flok brune racerene dyr, kan have den forklaring, at der kan være krydset et hvidt dyr ind over som blodfornyelse.

Haner som ikke galer  ????? Det er vist ret individuelt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kyllinger i fjor som utviklet de underligste farger -etter standarden skikkelige A-feil. Jeg kontaktet oppdretter, et kjent navn i hobbyfjærfeholdet, og spurte om disse fargene skulle være sånn. Han fortalte meg at enkelte stammer hadde disse fargene, og det var helt ok. Nå vet jeg jo at jeg er blitt lurt, for jeg har kjøpt Fjærkrestandarden. Men synes det er dumt at en oppdretter som satser mye på salg skal holde på slik, med rent lureri. Vedkommende er ganske høgt oppe i fjærfeforeningslivet også, så jeg vet at denne personen er kjent med hva som er A-feil på egne raser. Litt lei meg for dette faktisk, for vi kjørte langt for å hente kyllinger hos ham etter å ha sett en fristende salgs-hjemmeside. At det kan dukke opp A-feilindivider er jo greit nok, men at oppdretter sier at de skal være sånn, og avler og selger bevisst videre uten å opplyse kjøper er mindre tillitsvekkende. Og så er det jo slik da, at en gjerne kjøper seg fugl før standard... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dette innlegget begynte så bra, men så ble det skikkelig useriøs der dere fikk en person til å føle seg ille til mote... Hvis denne personen faktisk er blitt lurt synes jeg dere er litt stygg mot denne personen som "håner" han/henne for det...

Har lite peiling på priser så synes dette innlegge virket interessang der de litt mer erfarne kunne komme med pris og veilede oss ferskinger... ser at vi som er uerfaren burde holde oss litt lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd som ble startet i 2007, altså ganske lenge siden. Kan ikke se at noen ble hånet her, men derimot ble det en interesant diskusjon om priser på fjærfe. Hvis du er går inn på prydfugler.no så vil du finne prislisten der. Den ligger under artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med veiledende priser. Jeg har inntrykk av at det som har vært vanlig rundt her i distriktet er følgende:

50 kr for nyklekkede kyllinger+ 5 kr pr uke.

100 kr for tidlig kjønnssorterte kyllinger 150 kr ved verpestart.

250 kr for renrasede høner som er i gang med å legge egg.

10-20 kr for rugeegg (10 for hagehøns,15 for renrasede og 20 kr hvis det er en spesiell farge eller eksklusivt)

Haner pleier jo stort sett å være gratis, men jeg betalte 100 kr for en ekstra flott sussex hane og synes det er helt greit. Synes ren rase haner bør koste litt. De spiser jo endel før de blir store og da oppmuntres folk til å satse kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...