Gå til innhold

Hva har du i rugemaskinen? Sommeren 2012


Budeia

Anbefalte innlegg

Nå er andre ruging i gang her hos meg. Første ruging resulterte i 12 kyllinger av 18 egg.

Fire dvergjærhøns (og her tror jeg at jeg har fått tre høner og en hane! Flaks!!) fem isbar-mix, og tre svarthøns. Og så har jeg kjøpt to australorps kyllinger.

Nå er det tredje rugedag her, og i maskinen ligger 10 svarthønsegg, 5 Faverolles, 3 Australorps og 2 Maranegg.

Jeg er uhyre spent, atter en gang. Håper på litt bedre klekkeprosent, og krysser fingrene for at begge Maranegga klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Koselig tråd :D Eg har ruga ut egg frå mine eigne svarte Silker og kjøpte egg av kvite Silker + gards mix.

Klekkeprosenten for dei svarte er eg fornøgd med, den ligg på 80%. Dei kjøpte kvite 0% :mellow: . Laurdag ventar eg klekking av Maran og Isbar :dans: kryssar fingrane. Neste ladning er Araucana og Svart dverg Kochin, er det plass legg eg inn kalkun egg. Rugemaskina får kjørt seg med nye raser i år, så er det ruging av fleire silker denne gongen frå mine eigne kvite og svarte. Har ein draum om å få ein liten flokk vaktel igjen, men denne gongen satsar eg på Jumbo Vaktel trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bare maran i maskinen, fra egne fugler. Er første gang jeg ruger ut egg så er veldig spent, nærvøs, urolig å alt annet du kan tenke deg. Seiner har jeg lyst å få ak i noen andegg å se om jeg får til å klekke har så lyst på en flokk med noen gakk gakker også. Er blitt helt gal etter fugl nå, lyst på alt mulig rart blandt annet vaktler her å.. Har rett å slett alt for liten tid og plass til alt en har lyst på haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klekking hver fredag og i dag kom det 25 Dverg Kochin . 8 Mille Fleur og 7 Brahma. Da blei det 40 Nye Kyllinger . La inn 45 egg så det er ok klekkeprosent.

Neste fredag er det Mere Mille fleur og mange Brahma.

Er meget fornøyd med rugemaskinen, en Hemel med klekkeskap på toppen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artig tråd Budeia :)

Spennende å høre hva andre har klekket og skal klekke utover. Da kan vi og lettere anbefale om noen spør etter kyllinger og raser :)

Har selv klekket to omganger (hektisk småbarnsliv setter en liten grense for hva jeg kan klare, selv om ønsket om kyllinger brenner kjenner jeg :) )

Første runde var Dk etter en ny hane jeg fikk i fjor. Han er krøllet Dk, så jeg måtte sjekke ut frøing og hvordan resultater han gir.

Spennende!! For en av fire kyllinger skal bli krøllet. Resultatet ble 7 kyllinger av 8 egg, så bra klekkeprosent. Og 5 av de 7 ble krøllet !! Så det var jeg veldig fornøyd med! De er så herlige når fjærene vokser ut og står litt både hit og dit :) :)

Det som er dumt er at det ser ut til at 4 av de 5 krøllet blir haner ...... Just my luck .... Beholder nok en selv, men har da noen ekstra å gi bort om noen har lyst på noen morsomme karer. De er 4 uker nå.

Andre klekking var Marans egg. Var så heldig å få tak i 6 egg på " Egg og hønedagen" i Sarpsborg. Disse var av typen Kobber halset. To av disse var ubefruktet, men de fire andre klekket. Hadde og lagt inn 5 egg fra min egen Marans høne, og der klekket 4 stk.

Skal klekke en runde til senere i sommer etter ferien. Da blir det klekking av mer Marans, DK både kløll og vanlig, samt Araucana, om jeg får gjort klart hønsehuset og fått skilt ut Araene fra mix flokken.

God sommer til alle som leser og lykke til med klekking utover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 6 toppa hollendere og 5 krøllkochin som skal klekke neste helg, samt 9 lys sussex som skal klekke helgen etter. :D Sussexene var postegg, hadde 9 av 12 befrukta så det synes jeg gikk rimelig greit. Var litt spent på postegg, men de var grundig pakka inn så det var visst ikke noe problem. 2 av de 3 jeg kasta hadde ruglete skall så dem hadde jeg ikke noe særlig tro på uansett.

Så fort rugeren er rydda utav, så blir det vaktler i maskinen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bare maran i maskinen, fra egne fugler. Er første gang jeg ruger ut egg så er veldig spent, nærvøs, urolig å alt annet du kan tenke deg. Seiner har jeg lyst å få ak i noen andegg å se om jeg får til å klekke har så lyst på en flokk med noen gakk gakker også. Er blitt helt gal etter fugl nå, lyst på alt mulig rart blandt annet vaktler her å.. Har rett å slett alt for liten tid og plass til alt en har lyst på haha..

Haha, akkurat samme her! Må visst kjøpe meg en gård snart! :D har lyst på vaktler, påfugle, perlehøns og en liten andedam z:) og en fulltidsansatt gartner med peiling på dam som kan ta seg av parken min slik at jeg bare kan dille med akkurat det jeg har lyst til.

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst egg i dag. 5 rugedag. Litt tidlig kanskje, men jeg så da tegn til liv 5 dag sist. Og enten har jeg en del ubefrukta nå, eller så er det litt tidlig å se liv. Sist var jo faktisk alle egga befrukta, kanskje jeg ble for godt vant? I allefall viser dagens kjappe lysing at det er liv i ca 2/3 av svarthøneegga, et par av australorpsene, mens alle faverolles-egga ser blanke ut! maran egga er så mørka at der lyser jeg ikke ennå. Vet ikke om det går engang. Har planer om å ta vanntest denne gang. Jeg tok ikke ut noen egg, selv om jeg altså mener at flere er ubefrukta, siden det er såpass tidlig. Jeg venter noen dager til og ser. De jeg sikkert ser liv i er det jo tydelige blodårer og en klump i. Et par jeg tror er ubefrukta ser ut til å ha "noe" inni seg, men mulig det bare er plomma. Hun jeg kjøpte svarthønsegga av hadde vært uheldig samme dag jeg skulle hente egg. Hunden hennes hadde veltet kartongen der egga sto på vipp, og ett egg knuste. Mulig det ødela noe for noen av egga, å bli veltet i bakken sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere 90 vaktelegg tilsammen i tre forskjellige rugemaskiner her. Hadde kjempedårlig klekkeprosent på forrige ruging; bare 8 kyllinger av 28 egg, så jeg håper på bedre resultat denne gangen. Ser flere har lyst på vaktler her. Finnes ikke bedre egg! Lykke til med ruginga alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to ruginger i år. Har i alt fått 21 kyllinger som vokser og vokser. Så nå må kjæresten trå til å lage flere bur snart :) Jeg har 4 brahma (1 høne,3 haner), 1 isbar, 2 maran ( tror det er 1 hane, 1 høne), 3 araucana, 3 hvit silke ( 1 høne, 2 haner), 3 viltfarget silke og 5 rød silke. Tror de aller fleste av silkene er haner.... Så det er litt kjedelig. Men får bare vente ei stund til å se om noen forvandler seg til høner :) Så blir det vel ei ruging til etter ferien :)

Så kjekt å ruge fram kyllinger selv :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette er min første ruging i det hele tatt, med maskin da. Ruger DK, 9 av 24 egg og har klekkedag i dag, men det er kun bevegelse i eggene nå og en eller to som piper. Er skikkelig honemor blitt! :P Dere nevnet toppa hollender, det har jeg lett etter i et par mnd nå, og trodde det ikke var så mange som hadde det i norge? :) Har dere rugeegg av disse og silke? Hvilke farger i så fall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj æsj. Lyste egg igjen i helga, etter halvannen ukes ruging. Helt tydelig at halvparten var ubefrukta, desverre. Dvs 10 av 20 egg kastet. Kjedelig. Kun 4 av 10 svarthønsegg var det liv i, 2 australorps, 2 faverolles og begge maranegga var befrukta. Nå er det ei uke til klekking. Håååper på god klekkeprosent for å oppveie det kjedelige frafallet.

Er det forresten vanlig at plomma ser annerledes ut i egg som har ligget litt i rugemaskinen? Plomma på egne høns synes jo ikke engang når jeg lyser de egga som ferske. De egga ser bare helt gjennomsiktige ut. Alle maskinegga som var ubefrukta hadde mer tydelig plomme. Den "fløt" liksom mot øverste del av egget når jeg snudde og vendte på det. Antakelig mørkere på farge enn u-ruga egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klekket endel raser iår , DK ,Orloff ,Sumatra ,Brahma ,Australorps ,Sussex ,Dverg Faverolles ,Svarthøns, Jærhøns ,mek ,Silke . Vært veldig variabel klekkeprosent på noen klekkinger ( post-egg) noe men stort sett fornøyd og har fått tak i endel ubeslektet så det blir alvorlig til blodfornying i flokkene til neste år ( har planer om egen innhegning til mine pensjonister .."gamlegutta " :grin: ) . Over 1200 kyllinger har sett dagens lys og svært mange har fått sitt nye hjem hos førstegangs hønseeiere iår :smiley: . Nå er det fasaner som Jakt ,konge , gull og påfugler som har plass i maskinene å der ser det veldig bra ut så langt :smiley: . Ellers så har jeg slått flikkflakk iår da mine Temmick tragopaner kom vandrene med 6 nydelige små unger ( har egentlig ikke sluttet å smile enda kjenner jeg hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det post egg ? eller egg du har hentet selv i ditt eller andres hønsehus ?

Dette var egg hentet hos lokale oppdrettere. Hun ene hadde vært uheldig at hunden hennes veltet eggekartongen med egg samme dag jeg skulle hente egga, jeg mistenker at det er derfor resultatet var så dårlig. Sist var 6 av 6 egg befrukta, nå er det kun liv i fire av de ti jeg henta. Men hadde jeg lest meg opp enda litt kunne jeg kanskje reddet noen om jeg hadde latt eggene hvile en dag eller to før jeg la dem til ruging. Hos den andre oppdretteren var 6 av 10 egg befrukta, og det er vel litt mer normalen kanskje, jeg vet ikke.

Tok vanntest for første gang nå. Moro å se flytende egg sprelle! Fikk panikk da det virket som det var et bittelite hull/sprekk i ene maran-egget, og var kjapp med å plukke opp det. Virker likevel som det er kylling der, så vi får se om det greier seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nylig blitt smitta av hønsebasillen, etter at vi kjøpte oss 4 kyllinger av dverg kochin(bare 1 av 4 viste seg å være renrasa, resten krysning med toppa hollender) og 10 kyllinger av islandshøns i mai i år. Mandag dro vi på besøk til ei dame som har masse forskjellige raser, og da fikk jeg den mest spennende gaven jeg noen gang har fått!!! En eske med 52 rugeegg av diverse raser, skikkelig eventyrblanding :) Jeg er ganske sikker på at det er en del Mille Fleur og Faverolles. Andre det kan være er Orphington, Legbar, Fønix, moderne engelske kamphøns, Antverpen Skjegghøns, Welsumer, Niederheiner, og muligens andre. Dama skal kanskje komme på "barselbesøk" når eggene er klekket, og da får jeg forhåpentligvis litt hjelp til å identifisere de søte små:)

Mandag satt jeg altså der, i lykkelige omstendigheter med alle disse eggene i en stor plastboks på fanget mens vi kjørte hjem. Tirsdag kjøpte vi oss rugemaskin, og siden dette er en hobby vi tror kommer til å ta litt av, så kjøpte vi likegodt ei maskin med plass til 90 egg. Og siden det da var ledig kapasitet, kontakta jeg folk i nærheten og spurte om de hadde rugeegg jeg kunne kjøpe. Så nå har vi 81 egg i maskina! I tillegg til "forundringspakken" jeg var så utrolig heldig å få, så har jeg 5 Legbar, 2Brahma, 12 brune DK og 10 hvitxsvart DK. 25/7 er den magiske datoen, og jeg gleder meg like mye til det som til jul da jeg var lita og trodde på julenissen:) Er veldig spent på gjennomlysingen, regner med det blir litt svinn. Men av 81 egg så håper jeg det blir mye pip-pip-pip snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her skal det ruges skjønner jeg. Utrolig flott hobby dere har startet med :) Startet selv for litt over et år siden bare å har ikke hatt det så morro siden jeg var guttunge. Her bygges og utvides det å stelles som bare det. Hadde min første klekking for 1 måned siden å kunne nesten flyttet inn på rugerommet :P Antall raser øker også jevt å trutt så her er det høner som klukker å haner som galer å mange små som piper over alt. Lykke til med Rugingen, håper du får mange kyllinger å mange spennende raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...